3 manieren om je blog te promoten

Gepubliceerd door BlogBosses op

Wat is een meta-description en wat zet je er in?

Elke blogger, groot of klein, vind het fijn als blogposts worden gelezen. Je wilt ze natuurlijk niet voor niets schrijven. We lichten hier drie manieren toe hoe je jouw blog en blogposts kunt promoten.

1. Social media

Heb je lekker zitten tikken en is je blogpost af? Yes! Dan kun je hem de wijde wereld in sturen. Zet jouw social media kanalen in om deze te delen. Even strooien met wat feitjes. Wist je dat 7.6 miljoen Nederlanders dagelijks Facebook gebruiken? 4.1 Miljoen Nederlanders zich op Instagram bevinden en 3 miljoen mensen zich uitleven op Pinterest? Bizar veel he! En daardoor is het ook een goede manier om jezelf onder de aandacht te brengen.

Worden jouw blogposts gedeeld op social media, dan is de kans groter dat zoekmachines deze hoger in de ranking zet. Daarnaast merken we wanneer we onze blogposts delen op social media, we meer verkeer krijgen naar onze website. Win-win dus!

Facebook

Een aantal Facebook groepen die we zelf gebruiken om onze blogposts te promoten zijn:

Daarnaast is het ook goed om jouw blogposts te delen via jouw eigen Facebook profiel en als je dat hebt, ook via een eigen Facebook groep en Facebook pagina.

Instagram

Op Instagram heb je weinig opties om jouw blogposts te delen. Je hebt een linkje in jouw bio die je kunt benutten. Wat wij aanraden is om een landing page te maken op jouw website, waarop mensen via een simpele pagina kunnen kiezen welke blogpost ze willen lezen.

Goed voor je SEO, omdat lezers direct naar jouw website komen. Weet je (nog) niet hoe dit moet of heb je te weinig tijd om zo’n pagina te maken? Dan biedt Linktr.ee uitkomst.

Veel bloggers gebruiken Linktr.ee. Dit bedrijf biedt een tussenoplossing. Zo kun je hiermee een landing page maken waarop je linkt naar bepaalde linkjes op jouw website. Lezers komen dus eerst via jouw Instagram account op Linktr.ee en maken vanuit daar de keuze welk artikel of blogpost ze willen lezen. Een nadeel is dat dus een extra tussenstap is voordat lezers op jouw website komen. Minder goed voor je SEO, maar wel makkelijk om te regelen!

Andere opties om jouw blogposts te promoten via Instagram zijn: blogposts onder de aandacht brengen op jouw timeline, in Stories (ideaal als je 10.000 volgers hebt, dan kunnen lezers meteen omhoog swipen naar jouw blogpost), via IGTV en via chat.

Pinterest

Voor veel bloggers is Pinterest een gebied waar ze nog niet zo heel veel mee doen. En dat is zonde, want je kunt er enorm veel lezers mee binnen halen.

Pinterest werkt niet hetzelfde als Facebook of Instagram. Het is een zoekmachine voor afbeeldingen. Je kunt je dus wel voorstellen dat het plaatsen van een goede afbeelding hier erg belangrijk is. Vooral lange afbeeldingen werken goed, eventueel met tekst erbij.

Het voordeel van deze zoekmachine is dat een pin van maanden of jaren geleden ineens heel veel verkeer kan trekken, omdat bezoekers jouw pin opnieuw pinnen. Het is dan ook aan te raden om per artikel 3 – 4 verschillende afbeeldingen te maken en die op Pinterest te zetten (met link naar je eigen website natuurlijk). Zo heb je meer kans dat jouw bericht opnieuw gepind wordt.

Netwerken via social media

Verder is het van belang als blogger om te netwerken, om meer verkeer te krijgen naar jouw blog en gewoon omdat het tof is om meer bloggers te leren kennen!

Netwerken kun je online doen, maar ook offline. Op Instagram kun je makkelijk zoeken op hashtags als #bloggersnl, #liebsteraward en #bloggers_nl. En op Facebook kun je zoeken in de blogger groepen die hierboven staan vermeld.

Via Facebook zijn er regelmatig oproepen voor bloggertreintjes, waarmee je een rits nieuwe bloggers kunt ontdekken die je gaan volgen op Facebook of Instagram. Of sluit je aan bij een POD – waarbij je een groep maakt waarin je met elkaar afspreekt om elkaars posts te liken voor meer interactie of om bij elkaar een reactie achter te laten.

Verder is het belangrijk om echte connecties te maken met jouw volgers. Wees authentiek en laat zien dat je echt geïnteresseerd bent, dan zullen anderen ook sneller geneigd zijn om ook geïnteresseerd te zijn in wat jij doet. En dus ook sneller geneigd zijn om jouw blogposts te lezen.

Echte connecties maak je ook offline. Bijvoorbeeld door af te spreken voor een shoot-and-talk sessie (samen foto’s maken en kletsen), een kopje koffie of een netwerk evenement voor bloggers.

2. Nieuwsbrief

Nog een fijne manier om jouw blogposts te promoten is via een nieuwsbrief. Wij werken zelf met Mailchimp, waarin je makkelijk een template kan maken. Mailchimp werkt overigens super fijn met WordPress. Installeer de plugin, activeer deze en zet deze live op jouw website, zodat mensen zich aan kunnen melden voor jouw nieuwsbrief. En werk verder in Mailchimp om daar adreslijsten te maken en jouw nieuwsbrieven op te stellen.

Zorg dat je waarde biedt in jouw nieuwsbrief. Waarom zouden mensen deze willen ontvangen? Denk hierover na, of vraag eens rond waarom mensen jouw nieuwsbrief zouden willen ontvangen en communiceer deze reden op jouw website. Geheid dat je meer aanmeldingen zal krijgen!

Ook via Instagram kun je nieuwsbrief lezers werven. Daar kun je bijvoorbeeld de vraag-sticker voor gebruiken.

Voldoen aan de AVG

Onthoud wel dat je specifiek moet laten weten wat voor e-mail je uit gaat sturen naar jouw adreslijst om te voldoen aan de eisen van de AVG (voor nieuwe nieuwsbrief abonnees). Stuur mensen die op de hoogte gehouden willen van jouw blogs alleen de nieuwsbrief over dat onderwerp en wijk er niet van af. Mooi meegenomen is dat het er ook voor zorgt dat je minder afmeldingen krijgt. Lees dit artikel over de AVG en nieuwsbrieven ook door om te weten waar je allemaal aan moet voldoen.

3. Media

Ook wat betreft media zijn er meerdere manieren om jouw blog onder de aandacht te brengen. Denk aan contact hebben met journalisten (in spé), radioshows, jouw verhaal doen in een podcast of door gastblogs te schrijven.

Journalisten van (lokale) kranten of tijdschriften

Journalisten zitten altijd te trappelen om verhalen te vertellen die interessant zijn. Evelyne is meerdere keren benadert door lokale nieuwssite Indebuurt om over verschillende onderwerpen te praten:

Waarschijnlijk zit er bij jou in de regio ook een Indebuurt. Neem vooral contact op met de redactie. Bel ze, mail ze, ga een keer bij ze langs en vertel jouw verhaal. Wellicht dat jullie wat voor elkaar kunnen betekenen. Wanneer jij die stap durft te nemen om contact op te nemen, zullen ze ook sneller geneigd zijn om met jou contact te hebben in de toekomst.

Ook kun je contact opnemen met kranten en andere nieuwssites. Denk aan AD, Metro, Trouw, Volkskrant, Het Parool en De Telegraaf. En je kunt ook contact zoeken met nieuwsshows als RTL nieuws, Shownieuws, Hart van Nederland, RTL Boulevard en lokale nieuwszenders (RTV Utrecht).

Andere landelijke redacties zoals die van tijdschriften als Linda, Vrouw, Libelle en Viva zijn ook goed om contacten mee te leggen om meer in de aandacht te komen.

Meld je verder ook aan voor de Facebook groep ‘rum (roept u maar)’. Hierin worden regelmatig vragen door journalisten gesteld die op zoek zijn naar bepaalde verhalen. En zoek daarnaast op Instagram naar journalisten (in spé) om te volgen, zodat je ook via hun onder de aandacht kunt komen.

Radioshows

Heb je verder al eens nagedacht om over jouw blog te praten in een radioshow? Wij werden onlangs geïnterviewd door Eva Rookmaker in haar radioshow ‘De Weg Naar Succes. Hierin vertelden wij over hoe BlogBosses is ontstaan, over de blogger bijeenkomsten en workshops die we organiseren, of bloggen nog steeds een ding is (JA!), hoe lang we doen over het schrijven van een blogpost (heel erg afhankelijk van het artikel) en hoeveel blogs we posten per week (minstens een blogpost per week).

Onze tip is: zoek een radioshow met dezelfde waarden en normen en een zender waar jouw doelgroep naar luistert. De volgende stap is om dan contact te gaan leggen om te kijken of jullie wat voor elkaar kunnen betekenen!

Gastbloggen

Heb je er ooit over nagedacht om voor een andere blog te schrijven? Evelyne deed het een tijdje voor We Are Travellers en Anne deed het voor Zankyou en andere trouwwebsites. Goed om jouw kennis bij te spijkeren over hoe je een goede blog schrijft, je maakt connecties met andere bloggers en brengt jouw blog onder de aandacht (zowel in de gastblog die je schrijft als voor de SEO waarde van jouw blog).

Onze tip: kijk naar jouw eigen kernwaarden, missie en visie. Sluit deze blog daarbij aan? Kijk verder ook de DA/PA waarden van de blog waar je voor wilt schrijven. Hiermee kijk je naar hoe deze blog het doet in de ranking van zoekmachines en of het het waard is om vanuit daar naar jouw blog te linken.

Podcasts

Misschien luister je wel naar podcasts? Maar heb je er ooit over nagedacht om er een te starten of om in de podcast van een ander te komen? Verschillende ondernemers zetten dit middel in om waarde te bieden aan hun luisteraars over onderwerpen als management, social media marketing en persoonlijke ontwikkeling. Wellicht dat jouw blog daar goed bij aansluit en dat je waarde toe kunt voegen aan deze podcast. Podcasts die wij graag luisteren zijn:

Heb jij nog tips? Laat het hieronder weten!


1 reactie

Advertentie Blog · mei 21, 2019 op 11:55 am

Fijn dat je deze manieren hebt willen delen in je artikel! Kan weer aan de slag, top!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.