9 tips om je blog te professionaliseren

Gepubliceerd door BlogBosses op

tips blog professionaliseren blogbosses.nl 2

Veel bloggers willen graag van hun blog hun bedrijf maken. Om professioneel over te komen is een professionele blog belangrijk. Je blog is immers je visitekaartje voor potentiële opdrachtgevers. Met deze 9 tips kun jij je blog professionaliseren en zet je de eerste stappen naar het van je blog je bedrijf maken.

1. Houd een vast publicatieschema aan

Wil je dat jouw lezers en bedrijven je blog serieus nemen? Dan is een vast publicatieschema iets wat daarbij kan helpen. Kies een schema dat bij jou past, zodat je niet over je eigen grenzen heen gaat. Voor de één betekent dat eens per maand een artikel plaatsen, voor de ander eens per dag. Kies vaste dagen voor het publiceren van je artikelen, want je lezers komen naar jouw website omdat ze een nieuw artikel verwachten.

Let bij het vaste publicatieschema wel op de kwaliteit van je artikelen. Je blog professionaliseren doe je niet met slecht geschreven artikelen. Kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit.

2. Schrijf een sterke ‘over mij’ pagina

Potentiële opdrachtgevers én veel lezers zijn nieuwsgierig wie er achter het blog zit. Daarom is een sterke ‘over mij’ pagina een must voor het professionaliseren van je blog. Noem sowieso de volgende punten:

  1. Waarom ben je begonnen met je blog?
  2. Wat heb je al gedaan? Licht een deel van jouw portfolio uit.
  3. Plaats jouw mediakit
  4. Beschrijf jouw aanpak
tips blog professionaliseren blogbosses.nl

3. Geen (zo min mogelijk) spelfouten

Wanneer je in je eentje een website probeert bij te houden is het soms lastig om dat in perfect Nederlands te doen. Een klein spelfoutje word je echt wel vergeven, maar wanneer je consequent slecht Nederlands gebruikt blijven lezers (en opdrachtgevers) weg. Om je blog te professionaliseren is het dus belangrijk om zo min mogelijk spelfouten te maken.

Heb je veel moeite met de Nederlandse taal? Dan kun je erover nadenken om je teksten te laten redigeren. Dit kost natuurlijk wel wat, dus houdt daar rekening mee in je budget.

4. Steek tijd in workshops en trainingen

Het opzetten van een blog vraagt veel verschillende kwaliteiten. Van het bouwen van een website, het schrijven van artikelen, spot on fotografie, tot het doen van marketing en administratie. Je kunt nu eenmaal niet goed zijn in alles (anders zou je echt een wonderkind zijn!) en dat is ook helemaal niet erg.

Om die kennis op te doen is het verstandig om workshops en trainingen te volgen. Helaas is er geen opleiding om blogger te worden, maar bij BlogBosses organiseren we met regelmaat workshops en trainingen waar jij als blogger echt iets aan hebt. De trainingen waar je je op dit moment voor kunt inschrijven vind je op onze events & producten pagina.

5. Wees respectvol

Er zullen opdrachtgevers voorbij komen die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Helaas zien nog niet alle opdrachtgevers de waarde van bloggers in en dat betekent dat je wel eens een aanbod krijgt waar je alleen maar heel hard om kunt lachen. Voor je beledigd in de pen kruipt om een mailtje terug te sturen naar de potentiële opdrachtgever, haal eerst even diep adem. Wanneer je het gevoel hebt dat je nog in die emotie zit schrijf dan vooral geen e-mail. Laat het even rusten totdat je weer zen bent. En schrijf dan een respectvolle mail waarin je jouw prijs noemt en vraagt of jullie tot elkaar kunnen komen. Je weet maar nooit waar je deze opdrachtgever nog tegen kan komen, en dan wil je dat deze zich jou op een positieve manier herinnert.

In sommige branches zijn er enorm veel haters. Beautyblogs lopen hier bijvoorbeeld vaak tegenaan. Op een of andere manier verliezen veel mensen het idee dat ze tegen een ander mens praten als ze achter een toetsenbord zitten. Daardoor denken ze dat ze alles kunnen zeggen, of dat nou beledigend is of niet. Jij als blogger moet toch proberen hier boven te staan. Hoe moeilijk dat ook is. Wanneer mensen zich onbehoorlijk gedragen op jouw website kun je het ip-adres blokkeren, in plaats van je te laten verleiden tot online moddergooien.

blog professionaliseren

6. Het is geen wedstrijd

Wat vond ik het lastig om mijn blog niet constant te vergelijken met anderen toen ik net begon. En nog steeds heb ik periodes waarin ik me veel te veel bezighoud met het succes van anderen. Bloggen is geen wedstrijd. Je blogt omdat je het leuk vindt, ook als het jouw doel is om je blog te professionaliseren.

Probeer jouw blog dus ook niet teveel te vergelijken met die van anderen, maar werk aan je eigen succes. Zo blijf je dicht bij jezelf!

7. Denk ook aan de minder leuke kanten

Bij professioneel bloggen komt meer kijken dan alleen artikelen tikken. Wat doe je wanneer er iets mis is met je website? Zoals een hack of een server fout? En hoe ga je om met alle juridische aspecten die je af moet tikken zoals het hebben van een cookiemelding, privacyverklaring etc. Heb je al nagedacht over de administratie die komt kijken bij betaalde opdrachten? En hoe ga je om met dingen als belasting?

Allemaal punten die ook komen kijken bij het succesvol runnen van een professionele blog. Neem je jezelf serieus als blogger? Dan is het misschien ook tijd om jouw blog in te schrijven bij de KvK. Zo lang jij jezelf niet ziet als een bedrijf, zullen opdrachtgevers dat ook niet doen.

8. Interactie met volgers

Bedrijven kijken steeds minder naar volgersaantallen en steeds meer naar de interactie die jij hebt met je volgers (op social media). Wil je een professionele blog, dan is interactie dus erg belangrijk. We zagen bijvoorbeeld laatst bij Kim Lokhorst op Instagram Stories dat ze uren per dag spendeert aan de interactie met haar volgers. En ook zelf merken we hoe meer we het contact aangaan op Instagram en Facebook, hoe meer energie er ook naar ons terugvloeit.

Tegelijkertijd kunnen alle reacties soms een beetje overwhelming zijn. Zeker als jij je nog niet fulltime bezig kunt houden met je blog. Om dat aan te pakken kun je kiezen voor tijdsblokken die je gebruikt om de interactie met je volgers aan te gaan. Zet daarnaast alle meldingen uit, zodat je niet gek wordt. Ook kan het helpen om een tijdslimiet in te stellen via Instagram, zodat je bij kunt houden hoeveel tijd je ermee bezig wil zijn.

9. Geef uit handen wat jou niet ligt

De laatste tip: is er een onderdeel van het bloggen dat je écht niet ligt? Misschien snap je echt helemaal niets van de belastingen, of heb je een bloedhekel aan het bijhouden van social media. Als het je groei tegenhoudt, dan is het verstandig om eens goed na te denken over wat je met dit onderdeel wil doen. Je móet belastingen doen, en je kunt moeilijk groeien als je je niet op social media begeeft. Dus de enige andere oplossing is dan om dat onderdeel uit handen te geven. Er zijn genoeg specialisten die je daar graag bij verder helpen, zoals Evelyne bijvoorbeeld.


0 reacties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.