Blogger-personal-branding-checklist-Fiona-Gobbo-Creative
Blogs voor bloggers,  Branding voor bloggers

Branding voor bloggers: 3 redenen waarom personal branding belangrijk is

Ze zeggen dat er genoeg ruimte is voor elke blogger op het wereldwijde web. Daar zit een kern van waarheid in. Er is ruimte voor nieuw bloed. Alleen je moet wel meer moeite doen om jezelf te onderscheiden van andere bloggers. Je moet waarde kunnen toevoegen aan de stroom content die er al is. Dus wat voor unieks voeg jij toe? Dat is waar branding om de hoek komt kijken!

Wat is branding?

In het geval dat je nog niet weet wat (personal) branding is: het is een marketingterm en een manier om merken en diensten van elkaar te onderscheiden. Het woord ‘personal’ verwijst hoe jij jezelf kunt onderscheiden als merk. Branding geeft aan waar een merk voor staat, wat het merk doet en welke doelgroep het merk wil aantrekken.

In het geval van bloggers onderscheid jij je door:

  • Waar geloof jij als blogger in? (waarom ben je gaan bloggen of wat wil je bereiken met bloggen)
  • Waarover blog je? (jouw niche)
  • Welke lezers en samenwerkingen wil je aangaan?

Maar waarom is branding dan belangrijk voor bloggers? Daar zijn drie redenen voor:

1. Authenticiteit

Een van de redenen waarom branding belangrijk is voor een blogger is omdat het jouw authenticiteit vergroot. Hét element dat jou onderscheidt van de rest. Dit is ook vaak wat een blogger oprecht maakt en vertrouwen oproept.

Wie je bent

Jij als persoon bent wat jouw blog uniek maakt. Er is er maar een van jou. Bedenk daarnaast wat jij brengt in jouw niche. Ben je bijvoorbeeld reisblogger, wat maakt jouw content dan uniek? Focus je bijvoorbeeld alleen op budgetreizen of off the beaten path survivaltochten — dat is de inhaker voor jou als merk. Dat is wat jouw content onderscheidt van andere reisbloggers.

Jouw eigen stem

Naast waar je over schrijft is ook hoe je schrijft of communiceert uniek. In branding noemen we dat tone of voice — de toon die je aanslaat tegen jouw lezers. Is het heel formeel of juist informeel? Gebruik je veel omschrijvende woorden of ben je juist recht door zee en draai je nergens omheen? Dat maakt het verschil welke indruk jij achterlaat bij jouw lezers. 

Om jouw blog zo authentiek mogelijk te maken, is het aan te raden om een toon aan te slaan die overeenkomt met hoe jij in het echte leven tegen jouw vrienden en familie praat. En als je zakelijker blogt, dan neem je een toon aan die je normaal gesproken hebt tegen collega’s of klanten.

Visuele elementen

Als blogger weet je ook dat visuals heel belangrijk zijn. Des te beter de kwaliteit, des te meer mensen interesse tonen in jouw content. Naast afbeeldingen zoals mooie reisfoto’s of je laatste outfit zijn er nog andere visuele elementen — jouw huisstijl — die subtiel jouw merk communiceren:

  • Lettertypen
  • Kleurgebruik 
  • Blog thema
  • Widgets — als je die gebruikt
  • Buttons 

Ook een logo — sterk aan te raden als je een gestroomlijnde branding wilt — is een visueel element dat uitstraalt waar je voor staat, waar je over blogt en wie je wilt aanspreken. Je kunt een logo zelf maken of uit handen geven. Zelf bied ik starterslogo’s aan voor ondernemers en bloggers. Het hoeft niet veel te kosten om jouw branding naar een hoger niveau te tillen en daarmee de juiste doelgroep aan te trekken voor jouw blog.

2. Trek de juiste lezer aan

Als je duidelijk hebt waar jij voor staat als blogger en waar jij je op focust op jouw blog, dan zul je zien dat je ook een bepaalde niche gaat aanspreken. Niche is een populaire term op het moment, maar heeft gelukkig zijn waarde nog niet verloren. Vooral op een markt waar zich veel bloggers bevinden moet je goed afbakenen waar jij over blogt en waarde levert. Waarom moet de lezer jouw blog bezoeken? Branding helpt het voor lezers makkelijker te maken om te beslissen of zij aan het goede online adres aankloppen.

3. Duidelijke meerwaarde voor merken

Naast dat branding ervoor zorgt dat je de juiste niche aantrekt, onderstreept het ook de meerwaarde voor merken om met jou samen te werken. Doordat je communiceert wie je bent, waarover je blogt en wie jouw lezers zijn, is het makkelijker voor merken om af te wegen of jij een blogger bent waarmee zij een samenwerking aan willen gaan.

Branding helpt jou ook de keuze om te draaien: past deze samenwerking wel bij mijn merk? Het helpt je dus niet alleen aantrekkelijker te maken voor samenwerkingen maar het helpt ook voor jezelf duidelijk te maken met wie je wel en niet wil samenwerken. Erg belangrijk voor je betrouwbaarheid als blogger. Jouw merk is waarom je lezers op je blog komen. Bescherm het goed!

Checklist

Wil je zelf aan de slag gaan met de branding van jouw blog en jouw personal brand als blogger? Je weet nu waarom het belangrijk is om te communiceren wie jij bent, waarover jij precies blogt — zo precies mogelijk — en wie je wilt aantrekken. Als je dit voor jezelf weet, ga dan na of alles wat je nu communiceert aansluit op jouw branding. Om je te helpen heb ik een handige checklist gemaakt die je helpt om al je branding op een lijn te krijgen zodat jij zometeen de tofste samenwerkingen binnenhaalt. 

Download de GRATIS checklist en start nu met jouw branding!

——————

Branding-voor-bloggers-Fiona-Gobbo-Creative

Hi BlogBosses! Ik ben Fiona Gobbo en ik ben brand stylist en social media strateeg onder de merknaam Fiona Gobbo Creative. Ik creëer huisstijlen, social media strategieën en starterslogo’s voor luxe merken en bloggers. Naast mijn bedrijf blog ik ook onder The Chic Italian — een style  en carrière blog waar persoonlijke stijl voorop staat.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.