Het jaar 2019 is voorbij, en wat ging dat snel. Niet alleen zijn we nu een nieuw jaar gestart, maar we zijn zelfs een nieuw decennium in gegaan! December is sowieso altijd een tijd van reflectie voor ons (en voor veel bloggers), en dit keer namen we ook even de tijd om vooruit te kijken naar de zakelijk bloggen trends van 2020.

Lees ook: hoe schrijf je een goede call to action?

Gaat bloggen dood?

Al vanaf het moment dat ik op de opleiding Communicatie zat (inmiddels alweer 5 jaar geleden) werd geroepen dat bloggen dood ging. Tja, het tegendeel is eigenlijk al wel bewezen, toch? Bloggen is (en gaat) zeker niet dood, maar er is wel een enorme overload aan content. Opvallen tussen al deze content wordt steeds belangrijker, en dat doe je al lang niet meer met alléén een goede blogpost.

Social media algoritmes

Ook afgelopen jaar was het vaak het gesprek van de dag, de social media algoritmes. Zo rolde Instagram recent een functie uit waarbij je het aantal likes op een post niet meer ziet, zagen veel bloggers hun bereik op Facebook alwéér dalen en was ook LinkedIn gesprek van de dag vanwege de functie waarbij je mensen kon uitnodigen om je pagina te volgen.

Wij blijven erbij, het is belangrijk om niet te veel afhankelijk te zijn van je social media kanalen. Zorg dat je goed gevonden wordt via zoekmachines, bouw een mailinglist op en werk aan je naamsbekendheid. Op die manier ben je minder afhankelijk van veranderende algoritmes.

SEO

Zoekmachineoptimalisatie is echte bezigheidstherapie. Door de steeds veranderende regels kun je je eeuwig bezig houden met het updaten van oude content, zodat deze weer beter gevonden wordt in de zoekmachines.

De afgelopen jaren zagen we dat laadsnelheid en mobielvriendelijkheid steeds belangrijker werden. Op dit moment staan we op een punt waarbij je met een langzame website die niet klaar is voor mobiele bezoekers je website beter offline kunt halen. Gemiddeld komt zo’n 80 – 90 % van de bezoekers namelijk via mobiel.

zakelijk bloggen trends voor 2020

Bloggen, of zakelijk bloggen?

Wij begeven ons zowel in de wereld van hobbybloggers als in de wereld van zakelijk bloggen. En daar zien we wel wat verschillen in. Zo starten er enorm veel hobbybloggers, maar houden deze het over het algemeen niet zo lang vol. Dat snappen we, want bloggen is niet zo makkelijk als het van tevoren misschien lijkt.

Zakelijke bloggers vinden het vaak lastig om consistent te bloggen, maar houden het bloggen wel langer vol. En wat zijn we daar blij om, want bloggen kan veel verschil maken voor je business. Zo word je als expert gezien, is het goed voor je positie in de zoekmachines en kun je vragen van jouw potentiële klanten beantwoorden.

Lange artikelen en korte aandachtsspanne

Al enkele jaren roep ik dat we online meer moeite hebben met het lezen van lange artikelen en lange zinnen. Dat heeft te maken met een korte aandachtsspanne en de moeite die het kost om op een scherm een tekst te lezen. Dit jaar las ik op Frankwatching dat uit onderzoek is gebleken dat dit niet waar is. We lezen echt niet alleen de kopjes, maar we scannen wel naar gedeeltes in het artikel die we interessant genoeg vinden om te lezen.

Daarnaast is Google gek op lange artikelen, omdat de kans dat je daar de vraag van je lezer in beantwoordt veel groter is. Zaak is wel om deze lange artikelen goed in te delen, en te zorgen voor een goede inhoudsopgave.

Engagement blijft belangrijk

De verbinding vinden met je lezers kan soms best lastig zijn. Reacties op je blog worden al jaren steeds minder, en ook op social media kanalen worden de reacties iets minder. Maar ze zijn zeker nog niet weg. Je kunt meer reacties oproepen door:

  • Een poll uit te zetten
  • Een vraag te stellen
  • Zelf actief te reageren

Interactieve content

We zijn wat sneller afgeleid dan vroeger. Dat is misschien wel een understatement. Om te zorgen dat je lezer op jouw website blijft kun je kiezen voor interactieve content. Dat doe je onder andere door goed intern door te linken, maar het kan ook bestaan uit het toevoegen van een podcast of video aan je artikel.

Andere tips zijn het toevoegen van een poll, reactiemogelijkheid of quiz op je blog.

Zakelijk bloggen trends

Dit zijn ze dan, de zakelijk bloggen trends voor 2020. Met een beetje liefde en aandacht kan jouw blog in 2020 nog steeds groeien en voor héél veel extra websitebezoekers zorgen.

Blogplanner

BlogBoss Anne

Anne is gek op schrijven en doet dat al járen. Daarnaast heeft ze al 8 jaar een eigen blog, je kunt haar dus wel een echte BlogBoss noemen. Door de jaren heen heeft ze zich verdiept in het bouwen van websites, het inzetten van Pinterest en het schrijven van pakkende teksten. Als founder van BlogBosses geeft ze hier dan ook veel tips over. Daarnaast schrijft ze blogs in opdracht en start ze samen met Evelyne binnenkort met de cursus @BloggenAlsEenBaas op Instagram.

Categorieën: Blogposts

0 reacties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.