In 9 stappen jouw e-maillijst laten groeien!

Gepubliceerd door BlogBosses op

In 9 stappen jouw e-maillijst laten groeien - BlogBosses.nl 2

Misschien heb je er al eens iets over gehoord, het belang van een e-maillijst. Maar weet je ook waarom een e-maillijst zo belangrijk is? Wij leggen het je uit.

Lees ook: Weinig tijd? Trek meer bezoekers met bestaande content

Laat mensen kennis met je maken

Heb jij er al over nagedacht hoe je mensen kennis wil laten maken met jouw blog of onderneming? Een e-maillijst is hier bij uitstek geschikt voor. Misschien heb jij (net als wij voorheen hadden) wel het idee dat niemand zich vrijwillig aan zal melden voor jouw e-maillijst, maar dat is niet waar. Mensen zitten te wachten op wat jij te bieden hebt. Echt waar.

E-maillijst is voor bloggers én ondernemers

Of je nou een eigen blog hebt, producten of diensten probeert te verkopen, een e-maillijst is altijd goed. Let wel, deze mensen moeten zélf toestemming hebben gegeven om op deze lijst terecht te komen. Hebben ze geen toestemming gegeven, dan ben je in strijd met de AVG en kun je hoge boetes krijgen.

Met een e-maillijst zorg je ervoor dat je een sterke basis opbouwt. Social media verandert continue en daar wil je niet van afhankelijk zijn. Zorg daarom dat je je kansen spreidt.

Houd mensen op de hoogte

Ga jij een paar weken op vakantie, heb je een nieuwe collega, een nieuw product of ander nieuws? Dan is dit heel geschikt om te delen via je nieuwsbrief. Of misschien is er belangrijk nieuws in je branche dat jij graag wil delen.

Mensen zijn er niet zo gek op als je ze alleen maar een berichtje stuurt om dingen te verkopen. Zorg er dus voor dat je waardevolle tips en informatie deelt. Maar wanneer kun je dan wel gaan verkopen?

In 9 stappen jouw e-maillijst laten groeien - BlogBosses.nl

Wanneer kun je gaan verkopen?

Je kunt starten met de verkoop wanneer mensen na zo’n 6 – 7 mailtjes nog steeds ingeschreven zijn. En ze de mail ook daadwerkelijk openen en lezen. Want uiteindelijk wil je ook iets verdienen met je business, toch? Omdat je mensen al hebt overtuigd van jouw waarde heb je meer kans op een snellere verkoop. Aanrader dus.

Handig bij een lancering

Daarnaast is een e-maillijst ook heel handig bij de lancering van een nieuw product of een nieuwe dienst. Je kunt die e-maillijst zelfs al inschakelen als je idee nog in de conceptfase zit, om te testen of er interesse is. Wanneer je jouw e-maillijst inzet bij een lancering is het verstandig om dit te verspreiden over een aantal mails, met als laatste mail waar ze jouw nieuwe product of dienst kunnen vinden en een eventuele aanbieding.

Hoe pakken wij het aan?

Het belang van een goede e-maillijst is je nu waarschijnlijk wel duidelijk. Maar hoe pakken de BlogBosses het dan aan? Ook wij zijn vanaf 0 begonnen, en we hebben ervoor gekozen om interessante tips te delen met onze lezers. Daarnaast plaatsen we af en toe een oproep via social media waarin we melden dat je meer informatie of een korting krijgt als je je inschrijft voor onze nieuwsbrief. Op die manier interesseer je mensen die jouw nieuwsbrief nog niet krijgen om zich in te schrijven. Zo creëer je een win-win situatie. De lezer heeft wat aan jouw nieuwsbrieven en jij krijgt er een potentiële klant of lezer bij!

Stappenplan voor een e-maillijst

Hieronder nog even een kort overzicht met stappen voor als je een e-maillijst wil opzetten:

  1. Meld je aan voor een nieuwsbrief tool zoals gratis mailinglijst tools als Mailchimp of MailBlue. Voordat je dat doet, lees je goed in wat voor functionaliteiten deze tools hebben, zodat je zeker weet dat je de juiste keuze maakt;
  2. Maak een format (template) voor jouw nieuwsbrief die je elke keer kunt hergebruiken en waar jouw branding (huisstijl) in naar voren komt;
  3. Bedenk wanneer jij nieuwsbrieven wil versturen én hoe vaak. Wij versturen vaak 1 keer per maand een nieuwsbrief op de maandagochtend;
  4. Ook belangrijk is om een welkomst e-mail te maken voor mensen die zich net voor jouw nieuwsbrief in hebben geschreven, zodat ze je (jouw bedrijf of blog) kunnen leren kennen;
  5. Zorg voor een inschrijfbutton op jouw website en/of een pop-up venster met een aanmeldformulier;
  6. Promoot je nieuwsbrief ook op andere kanalen zoals op social media;
  7. Bied waarde! Dat is belangrijk. Zorg dat je niet alleen maar wil verkopen in je nieuwsbrief. Met waarde bedoelen we bijvoorbeeld kortingscodes aanbieden aan vaste lezers, inspiratie bieden in korte vorm etc. Probeer te variëren en wat je in de nieuwsbrief zet niet te laten overlappen met wat je al eerder op social media hebt gedeeld;
  8. Voeg niet zomaar mensen toe aan je mailinglist om boetes te voorkomen. Dit is namelijk niet toegestaan volgens de AVG (wetgeving);
  9. Test en optimaliseer: kijk waar wel en niet op geklikt wordt, wat de open ratio is en ga (waar nodig) optimaliseren. Analyseer wat wel werkt en test (A/B) verschillende soorten mails om te kijken waar beter op wordt gereageerd;
  10. Bonus: hoe je meer subscribers voor jouw nieuwsbrief krijgt? Zorg dat je een gratis goodie weggeeft en laat mensen toestemming geven om voor jouw nieuwsbrief te worden aangemeld. Ook op deze manier kun je waardevolle nieuwsbrieflezers krijgen die echt geïnteresseerd zijn in jouw producten, diensten en/of blogs.

Dus zie jij onze nieuwsbrief binnenkort in jouw mailbox?

Mis niks, schrijf je in voor de nieuwsbrief

* indicates required

0 reacties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.