fbpx

Hoe maak je een waardevolle gratis weggever

Gepubliceerd door BlogBosses op

Een gratis weggever is de manier om in contact te komen met je potentiële klant. Ik hou ervan! Natuurlijk omdat het een geweldige marketing tool is, maar ook omdat je de bezoeker hiermee echt iets extra’s te bieden hebt. Je geeft iets weg waar de bezoeker iets aan heeft en jij krijgt in ruil daarvoor contactgegevens. Win-win situatie dus, maar hoe maak je zo’n waardevolle weggever?

Lees ook: Gratis goodies op BlogBosses

1. Het probleem van je bezoekers

Het allerbelangrijkste is dat je waarde biedt. Je moet vanuit de bezoeker denken. Welke vragen heeft hij of zij? Daar ga je vervolgens mee aan de slag. Op deze manier kun jij laten zien dat je iemand kunt helpen en laat je zien hoeveel kennis jij hebt van het onderwerp.

Je bent bijvoorbeeld blogger en helpt je klanten met het opzetten van een goede blog strategie. Schrijf dan een e-book met tips over het opzetten van een blog strategie. Leg in dit e-book kort en bondig uit hoe men dit zelf kan doen, uiteraard vermeld je ook dat jij hier bij kunt helpen. 

2. Het oog wil ook wat 

Je kunt driftig gaan schrijven in Word, dit opslaan en direct naar je klanten toesturen. Vaak ziet dit er alleen niet erg aantrekkelijk uit. Naast dat het de juiste informatie moet bevatten wil het oog natuurlijk ook wat.

De weggever is een kennismaking met jouw bedrijf en jouw kwaliteiten. Zorg ervoor dat de weggever aansluit bij wat jij uit wilt stralen. Oftewel jouw eigen branding. Laat de kleuren terugkomen die je op je website gebruikt, dit zorgt voor herkenbaarheid.

Probeer een eigen stijl te creëren die je in al je producten en uitingen terug laat komen. Helaas ben ik zelf geen InDesign professional, daar kun je natuurlijk iemand voor inhuren.

Zelf gebruik ik de gratis tool Canva. Hiermee kom je een heel eind om een eigen huisstijl te maken. Ook kun je hiermee gemakkelijk een e-book, handleiding, checklist of andere marketing uiting, vormgeven. 

3. Biedt meer dan dat er op je website staat

Waarschijnlijk heb je ook al veel informatie op je website staan. De gratis weggever moet geen kopie zijn van je website, dan heeft het voor de bezoeker geen meerwaarde om hem aan te vragen.

Nu kun je denken ‘maar dat weten ze toch niet van te voren.’ Nee, dat weten mensen niet, maar echt effectief is het niet als jij niet de moeite neemt om meerwaarde te bieden.

Het is gemakkelijk om een paar blogberichten samen te voegen en dit een e-book te noemen, vul deze dan wel aan met een waardevolle checklist of template waarin mensen kunnen werken.

Je kunt ook een kortingscode toevoegen of je teksten verruimen met duidelijke afbeeldingen met aanwijzingen of filmpjes die je toestuurt met verdiepende informatie. Het mooiste is natuurlijk als jij in je weggever echt iets vernieuwends vermeld en de diepte ingaat.

4. In de schijnwerpers

Een weggever maken en denken dat mensen hem vanzelf gaan aanvragen is niet erg realistisch. Je moet hem in de spotlight zetten. Zorg dat hij direct op je webpagina’s zichtbaar is en dat men hem gemakkelijk aan kan vragen.

Je kunt gebruik maken van een pop-up, maar test wel even of dat niet vervelend is voor je bezoekers. Ook kun je je weggever noemen in je social media posts en gebruiken voor advertenties.

Let erop dat hij gemakkelijk aan te vragen moet zijn, zonder al te veel poespas. Een naam en mailadres is vaak al genoeg informatie om de weggever toe te kunnen sturen. Je kunt ook vragen om een telefoonnummer of adres, maar dit maakt de stap voor mensen net weer een stukje groter. 

Marketing specialist Erika de Ridder 

Als eigenaresse van FAB.marketing helpt Erika de Ridder onderneemsters marketing op juiste wijze toe te passen binnen hun bedrijf. Haar enthousiasme is aanstekelijk. Door middel van e-books, een persoonlijke strategiemiddag of een langdurig coachingstraject helpt ze onderneemsters met online zichtbaarheid en het aantrekken van relevante leads.


0 reacties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.