fbpx

Laat jouw website explosief groeien met Pinterest in 7 stappen

Gepubliceerd door BlogBosses op

Wil jij het verkeer naar je website laten groeien? Dat kan (explosief zelfs) met Pinterest. Benieuwd hoe jij verkeer kan laten groeien met behulp van Pinterest? Lees dan verder.

Lees en luister ook: Pinterest inzetten voor jouw bedrijf

Waarom inzetten op groeien met Pinterest?

Pinterest is in tegenstelling tot wat veel mensen denken geen social- mediakanaal. Het is een visuele zoekmachine. En dat zorgt ervoor dat jouw pins veel langer meegaan dan een bericht op bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Gemiddeld gaat een pin zo’n 3-4 maanden mee, maar het komt ook regelmatig voor dat ze nog véél langer meegaan. Dat maakt het een slimme langetermijn strategie om in te zetten op groeien met Pinterest.

1. Gebruik zoekwoorden

Om je websiteverkeer te laten groeien is het belangrijk dat je goed gebruik maakt van zoekwoorden. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt naar ‘Pinterest tips’ en jij gebruikt dit in je omschrijving, dan is de kans groter dat ze bij jouw afbeelding uitkomen.

Pro tip: Gebruik die zoekwoorden niet alleen bij je pin, maar ook in de omschrijving van je borden.

Pinterest is een visuele zoekmachine. Het werkt een beetje zoals Google, alleen dan richt het platform zich op afbeeldingen en video’s. Ook op het gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO), kun je nog veel leren. Volg daarom onze SEO-masterclass:

2. Lange afbeeldingen (2:3)

Waar je bij Instagram vooral vierkante afbeeldingen tegenkomt op de feed, is Pinterest vooral geïnteresseerd in lange afbeeldingen. Zo neem je namelijk meer plek in beslag en is de aandacht dus langer op jou gericht.

De breedte van elke pin staat vast, maar met de lengte kun je spelen. Hoe langer jouw afbeelding is, hoe meer aandacht je trekt. Op de startpagina scroll je namelijk naar beneden, en langere pins blijven dus langer in beeld.

Denk er wel aan dat er ook hier een max aan zit. Ideaal is de lengte 1000×1500.

3. Vul alle informatie in

Groeien met Pinterest is niet alleen een kwestie van veel pinnen. Het is ook belangrijk dat je alle informatie invult. Denk daarbij aan het inzetten van zoekwoorden in de titel, bodytekst en eventueel het gebruik van hashtags.

Maar denk ook aan het optimaliseren van je borden en profiel door hier alle informatie in te vullen zoals omschrijving, soort bord en titel. Het zal je verbazen hoeveel mensen dit nog niet invullen! Precies weten wát je allemaal moet invullen zodat je niets overslaat? Denk er dan eens over na om onze Pinterest Masterclass te volgen. Dan haal jij zeker meer websiteverkeer binnen!

4. Pin regelmatig

Net als andere kanalen wil ook Pinterest graag dat je zo veel mogelijk tijd op hun kanaal doorbrengt. Het is dan ook van belang om regelmatig te pinnen als je wilt groeien met Pinterest. Ideaal gezien maak je elke dag even tijd om wat te pinnen. 10 minuutjes per dag kan al voldoende zijn.

Gedurende die 10 minuten kun je pins van anderen repinnen, het pinnen van je eigen pins kun je langer van tevoren inplannen. Via Pinterest kun je tegenwoordig pins tot 2 weken vooruit inplannen. Maak daar vooral gebruik van, zodat je echt maar 10 minuten per dag kwijt bent aan het repinnen van een aantal interessante pins.

5. Zet een pin-button op je website

Een pin-button op jouw website zorgt ervoor dat bezoekers met één klik op de knop een afbeelding kunnen bewaren op hun eigen bord. Handig dus, want zo kunnen ze jou altijd makkelijk terugvinden. Bovendien raken anderen misschien ook weer geïnspireerd door de pin en voor je het weet ga je viraal.

6. Blijf analyseren

Om te blijven groeien met Pinterest is het van belang dat je jouw resultaten analyseert. Dat kun je via Pinterest zelf doen, door naar statistieken te gaan en hier te kiezen voor ‘overzicht’ of ‘doelgroepstatistieken’. Zie hieronder voor een voorbeeld. Dit kan overigens alleen met een zakelijk account.

De informatie die je vindt bij overzicht bestaat vooral uit inzichten over de best presterende pins, best presterende borden of bijvoorbeeld hoeveel kliks naar je website je hebt gegenereerd. Bij doelgroepoverzichten vind je juist de informatie over jouw doelgroep, of de volledige Pinterest doelgroep. Met die informatie kun je jouw pins aanpassen naar de wens van je doelgroep en zo meer bezoekers trekken en groeien met Pinterest.

7. Deel naast eigen pins ook pins van anderen

Het is verleidelijk om alleen eigen pins te plaatsen, in de hoop dat deze zo veel mogelijk gedeeld worden. Bovendien wil je waarschijnlijk niets van je concullega’s pinnen, want dan geef je hen het verkeer dat jij graag wilt.

Bij het inzetten van Pinterest hoef je zo niet te denken. Sterker nog: Pinterest vindt het enorm belangrijk dat je ook pins van anderen deelt. Wij houden daar altijd de 80/20 regel bij in onze gedachten: 80% van de tijd repinnen we pins van anderen die we interessant vinden en 20% van de tijd pinnen we onze eigen pins.

Anne en Evelyne BlogBosses

Team BlogBosses

Samen hebben ze meer dan 13 jaar blogervaring: Anne en Evelyne. Dat zorgde ervoor dat zij in 2018 samen BlogBosses startten. Met als doel ondernemers te helpen bij het leren bloggen als een baas. Dat doen ze door het geven van online cursussen en masterclasses. Binnenkort starten ze samen een online Academy voor ondernemers.


0 reacties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.