Hoe bepaal je de waarde van jouw product of dienst?

Gepubliceerd door BlogBosses op

3 Tips om schrijffouten te voorkomen

Toen wij net begonnen met BlogBosses vonden we het best wel lastig om de waarde van onze producten, workshops, evenementen en diensten te bepalen. Wat waren de inkoopkosten, hoeveel uren staken we erin en over hoeveel deelnemers konden we dit bedrag verdelen? Het liefst wilden we een redelijke prijs maken die voor iedereen betaalbaar was.

Dat was al de eerste fout

Natuurlijk is het geen gek idee om te kijken hoeveel uur we zelf in BlogBosses steken, wat de inkoopkosten zijn en hoeveel deelnemers we verwachten. We willen immers zeker weten dat we geen verlies draaien. Eigenlijk willen we er zelf ook wel iets aan overhouden, want anders kunnen de boodschappen niet betaald worden.

Maar toch gingen we daar de fout al in. Want we keken niet naar de waarde van het product of de dienst die we aanboden, maar naar hoe we de prijs zo betaalbaar mogelijk konden houden en er wat mee konden verdienen (spoiler, we hielden dus niets over en moesten juist bijleggen).

Wat is jouw product of dienst waard?

Wij wisten dat onze workshops en evenementen ENORM interessant waren. Vanwege het uitbreiden van je netwerk, kennis op doen en gewoon omdat het gezellig is om bij elkaar te komen met een groep bloggers. Maar onze prijs zei iets heel anders.

Een mooi voorbeeld. In april ging ik (Anne) naar het IMU evenement in het AFAS theater. Dit was een gratis marketing evenement voor ondernemers om kennis op te doen. Van tevoren was ik erg enthousiast, ondanks dat ik nog niets wist over het programma. Dat had verschillende redenen:

  • Ik kende de naam IMU al, en vertrouwde hen.
  • Het was een evenement voor 1.800 ondernemers, dus ze moesten er wel serieus geld in steken. Dat zouden ze vast niet doen als het evenement geen waarde had.
  • De locatie, het AFAS-theater in Scheveningen zorgde ook voor vertrouwen in het programma omdat ik de naam van de locatie kende.

Achteraf keek ik terug op het evenement en dacht ik: het is maar goed dat het gratis was, want de investering van mijn tijd was eigenlijk al te veel. Een volgende keer zal ik dus niet zo snel iets aanschaffen via de IMU. De verwachting die ik had kwam niet overeen met wat er werd aangeboden. Andersom werkt dat natuurlijk ook zo, als je ergens achteraf enthousiast over bent schaf je het de volgende keer eerder aan.

Een beetje hulp nodig?

Goed, het bepalen van de waarde is dus niet alleen vooraf belangrijk, maar ook achteraf. Maar hoe doe je dat dan? Waar moet je op letten, hoe kun je zorgen dat je voldoende bewijslast hebt én een goede samenwerking aangaan? Wanneer je daar best een beetje hulp bij kunt gebruiken, dan is onze workshop ‘Bepaal jouw waarde als blogger‘ echt iets voor jou. De workshop vindt plaats op 20 september in Utrecht. Ben jij erbij?


    0 reacties

    Geef een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.