fbpx

Hoe geef je een cursus op Instagram?

Gepubliceerd door BlogBosses op

Op 31 mei sloten wij ons 3 maanden durende Instagram membership af. Geïnspireerd op het membership van Charlotte van ’t Wout besloten we het in ons eigen sausje te gieten. In ons membership Bloggen als een Baas kon je meer leren over zakelijk bloggen, fotografie, affiliate marketing, SEO en social media. Een hele hoop onderwerpen, en daarom duurde het membership ook 3 maanden.

Het was voor ons de eerste keer dat we onze informatie in deze vorm goten, en het was dan ook even zoeken naar de beste manier. Evelyne had al ervaring met het geven van een Instagram-cursus, dus daar maakten we gebruik van. In deze blogpost gaan we dan ook dieper in op hoe je een Instagram-cursus geeft.

Lees ook: Omgaan met een grote daling in bezoekersaantallen

Instagram-cursus vormgeven

Voordat je begint is het belangrijk om na te denken over hoe je jouw Instagram-cursus vorm wilt geven. Denk aan de volgende praktische zaken. Niet per se in chronologische volgorde:

  • Sales / Waar kopen mensen een kaartje? Via je website, Eventbrite of een ander kanaal? Wat vind je doelgroep een redelijk bedrag om te betalen voor een kaartje?
  • Admin / Hoe ga je bijhouden wie er heeft betaald? Hoe importeer je de inkomsten in je administratie?
  • Marketing / Hoe ga je je de cursus onder de aandacht brengen? Je eigen website, blogposts, Facebook groepen, advertenties, influencers, affiliate programma..? Welke vragen heeft jouw doelgroep? Op welke emoties kan je inspelen? Hoe vaak ga je het onder de aandacht brengen?
  • Besloten community / Hoe ga je jouw Instagram-cursus noemen en is deze naam op Instagram nog beschikbaar? Maak je daarnaast nog een online omgeving aan waar mensen op kunnen inloggen tijdens en na het membership?
  • Content / Wat voor soort content ga je maken? Wat heb je daarvoor nodig? Hoe ziet je planning hiervoor uit? Hoe houd je mensen op de hoogte dat er nieuwe content op Instagram staat? Hoe vaak per week ga je nieuwe content posten en hoeveel? (je kan maximaal 100 Stories op een dag posten). Ga je daarnaast ook een e-book maken?
  • Skills / Welke skills heb je op dit moment die je kunt inzetten om je cursus te maken? Mis je een aantal skills? Kan je daarvoor iemand inhuren? Hoeveel kost dat? Heb je daar budget voor?
  • Branding / Hoe zorg je ervoor dat de cursus aansluit bij de rest van je bedrijf qua huisstijl, tone of voice etc. Of kies je er juist voor om het los te trekken van je bedrijf?
  • Bijhouden / Hoe zorg je ervoor dat je gemotiveerd blijft om te blijven posten? Hoe blijf je consequent? Denk aan je tijdsplanning. Filmpjes maken en uploaden kost veel tijd.
  • Communicatie / Hoe ga je communiceren met je deelnemers en hoe houd je ze betrokken? Hoe lang laat je alles online staan? Haal je het aan het einde van de maand offline of niet?
  • Frustraties / Wat vind je leuk om te doen en wat niet? Wat zijn je valkuilen en hoe ga je daarmee om?

Heb je jezelf al deze vragen gesteld en nog steeds enthousiast om een Instagram-cursus te geven? Dan gaan we dieper in op een aantal van deze aspecten.

1. Content

Op Instagram kun je in ‘Stories’ korte video’s van 15 seconden delen. Deze video’s zijn lang genoeg om een onderwerp te benoemen, maar te kort om hier diep op in te gaan. Je kan op dit moment maximaal 100 Stories op een dag posten en deze daarna archiveren, zodat mensen het op een later moment terug kunnen kijken.

Het is verstandig om hier een structuur in te maken. Wij hebben die gecreëerd door elke maandag te posten en de onderwerpen een nummer te geven in een highlight. Dit nummer communiceerde we dan ook weer in de nieuwsbrief, zodat onze deelnemers precies wisten onder welk nummer ze welk onderwerp konden terugvinden.

Wil je een onderwerp uitgebreider behandelen, dan zal je dit in meerdere Stories moeten doen. Het leukste is om dit af te wisselen. Praat dus niet aan een stuk door, maar ga snel tot de kern. Anders haken mensen snel af. En wissel video’s waarin je praat af met losse afbeeldingen, boomerangs, screencaptures of hyperlapses.

Ook is het een goed idee, als je ergens uitgebreid op in wilt gaan, een langere video te maken. Dit kun je bijvoorbeeld doen in de vorm van een IGTV.

2. Bijhouden

Vol goede moed begonnen we aan het opnemen van de content voor het membership. Maar omdat alle content opgenomen moest worden merkten we dat het lastig was om vooruit te werken. Met als gevolg dat we elke week de content voor de week erop aan het opnemen waren.

Onze tip is om een content kalender voor een maand te maken. Het makkelijkste is om per dag te benoemen wat je wilt gaan opnemen. Upload je bijvoorbeeld elke maandag, zet dan in de content kalender wat je die maandag gaat bespreken.

Je kunt ook een soort script maken, zodat je precies weet wat je wilt gaan vertellen als je jezelf filmt. Je zet daar dan wat je gaat vertellen (per Story).

3. Communicatie

Het is enorm makkelijk om tijdens het kijken van de Stories even een DM te sturen als je een vraag hebt. Onze deelnemers deden dat dan ook regelmatig.

Voor ons was het leuk om te zien dat de deelnemers zo actief bezig waren met de stof én goed om te zien welke vragen naar boven kwamen. Kwam dezelfde vraag vaak terug, dan voegden we nog wat extra Stories toe om hier dieper op in te gaan.

We hadden ook een ‘tegel’ (post) op de feed aangemaakt waar deelnemers vragen konden stellen. Dit zorgde ervoor dat alle deelnemers deze vraag en het antwoord konden lezen, maar elkaar eventueel ook verder konden helpen.

4. Frustraties

Iets nieuws beginnen kan voor frustraties zorgen. Vooral omdat je aan het begin nog heel erg zoekende bent met hoe alles werkt. Ook wij liepen tegen dingen aan tijdens ons membership.

We ontdekten dat kleine accounts (tenminste, we vermoeden dat het daaraan ligt) niet altijd IGTV’s kunnen toevoegen. Uren zijn we bezig geweest met het uploaden van de video, om steeds weer een foutmelding te krijgen. Soms weet je vooraf niet tegen welke dingen je aan gaat lopen en daarom is het belangrijk om een open mind te houden en creatief te blijven. Ga dus kijken wat er wel mogelijk is, in plaats van dat je vastblijft hangen in wat er niet mogelijk is. Uiteindelijk hebben wij er bijvoorbeeld voor gekozen om met screencapture onze livestreams op te nemen na afloop, deze te uploaden op onze computer en daarna te editten via onze computer en op Youtube te zetten.

Ja, dit is een omweg. Maar het zorgt er wel voor dat deelnemers op een andere manier toch de video terug kunnen kijken.

5. Skills

Waar Evelyne eigenlijk direct al de juiste achtergronden gebruikte was Anne daar net even wat anders in. Zij vond het tof om voor een beetje afwisseling in achtergrond te zorgen, zodat het niet saai werd om naar te kijken. Tot ze van een aantal deelnemers terug hoorde dat ze soms meer bezig waren met de hond die op de achtergrond rondscharrelde dan met de stof die ze aan het uitleggen was. Denk hier dus bewust over na en test het ook door het na te vragen bij deelnemers wat zij prettig vinden. Je wilt tenslotte dat ze met plezier naar de Stories blijven kijken en er wat van opsteken.

Meer weten over hoe je een Instagram-cursus vormgeeft? We geven binnenkort een korte masterclass en delen hierin onze best practices.


0 reacties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.