fbpx

Facebook, het social medium platform dat vol staat met advertenties. Logisch, want wanneer je een goede advertentie maakt en alles goed instelt, kun je hier veel resultaat mee behalen. Maar hoe maak je nu een goede Facebook advertentie?

Advertentiebeheer voor maken van advertenties

Allereerst, is het belangrijk dat je in het juiste ‘beheer’ zit. Je moet, om goede advertenties te kunnen maken, in het advertentiebeheer zitten. Hier kun je campagnes inrichten, advertentiesets maken en uiteindelijk ook de advertenties vormgeven. Op campagne niveau stel je het doel in van de advertenties. In de advertentiesets bepaal je de doelgroep, het budget en waar de advertenties zichtbaar zijn. Vervolgens kun je de advertenties gaan maken.

Maak gebruik van een Facebook Pixel

Dit is misschien wel een van de belangrijkste zaken wanneer je een goede Facebook advertentie wilt maken. Door middel van deze pixel begrijpt Facebook jouw website verkeer. Hiermee kun je bijvoorbeeld een retargeting campagne opzetten. Dit betekent dat wanneer iemand jouw website bezoekt, hij vervolgens in Facebook jouw advertenties te zien krijgt. Een ideale manier om je bezoeker weer terug te krijgen naar je website en aan te sporen tot een actie.

Bepaal de doelgroep

De juiste doelgroep bepalen is essentieel voor het succes van jouw Facebook advertentie. Dit kunnen bezoekers van je website zijn, maar er is meer! Het is belangrijk dat je echt gaat nadenken over wie je wilt bereiken? Wie zijn jouw potentiële klanten? Maak hier een persona van, omschrijf tot in de kleinste detail hoe deze klant eruit ziet. Denk hierbij aan de volgende vragen:

  • Is het een man of een vrouw?
  • Welke leeftijd heeft diegene?
  • Wat zijn zijn of haar hobbies?
  • Welke opleiding heeft deze persoon gehad?
  • Werkt diegene en waar werkt hij of zij?
  • Hoe ziet het gezin eruit?

Schets een zo duidelijk mogelijk beeld van je ideale klant. Dit helpt je bij het instellen van de juiste doelgroep in de advertentieset en bij het schrijven van de advertentie tekst.

Wanneer jij je doelgroep duidelijk hebt, kan Facebook jouw advertenties aan echt potentiële klanten laten zien. Stel je verkoopt bruidskleding voor kinderen. Dan kun je de doelgroep instellen op vrouwen tussen de 25 en 40 jaar. Alleen de kans is dan vrij klein dat deze hele groep jouw doelgroep is. Stel daarom ook in dat ze verloofd moeten zijn en kinderen moeten hebben.

Het maken van de advertentie

Zorg dat je opvalt! Dit doe je onder andere door gebruik te maken van de juiste visuals. Maar ook de tekst is belangrijk om je doelgroep direct aan te spreken. Let erop, dat je niet te veel tekst in de afbeelding gebruikt. Hierdoor wordt je advertentie afgekeurd. Je hebt verschillende plekken om tekst in te vullen. De kop staat direct onder de afbeelding, zorg dat je hiermee de aandacht trekt. Hierin kun je bijvoorbeeld het resultaat voor de klant verwerken. ‘6 weken lang geweldige gellak’ of ‘60% meer conversie op jouw website’ of misschien ‘Ontvang gratis meer leads’. Iets waardoor je mensen hun interesse wekt.

Vervolgens heb je de tekst boven de afbeelding en de tekst onder de kop. In de tekst boven de afbeelding kun je een introductie geven. Vertel wat jij voor die klant kunt betekenen of waarom die klant bij jou moet zijn. Denk hierbij altijd even aan je eigen USP’s (unique selling points). In de tekst onder de kop plaats je de Call to Action. Vraag nu aan, ontvang direct, neem vrijblijvend contact op, noem maar op. Vertel wat je wilt dat die klant doet. Een kleine tip, mensen vinden het fijner iets te krijgen, dan wanneer ze zelf iets moeten doen. Ontvangen klinkt voor veel mensen prettiger dan vraag aan.

Laatste puntjes

Er zijn nog een paar dingen waarop je kunt letten bij het maken van de Facebook advertentie. Vaak is het mogelijk een knop toe te voegen. Dit is afhankelijk van het doel wat je hebt gekozen bij het instellen van de campagne. Zorg ervoor dat je gebruik maakt van deze knop. Dit is nog een extra call to action om de bezoeker te stimuleren.

Daarnaast kun je de zichtbare link invullen. Dit is handig om nog relevanter te lijken voor je doelgroep. Je moet natuurlijk relevant zijn, maar je mag hier een beetje smokkelen. Stel je verkoopt kleding in Tilburg en je adverteert in de regio Tilburg met een advertentie waarin je zegt: ‘De mooiste schoenenwinkel van Tilburg’. Dan kun je bij deze link een URL invullen met daarin /schoenenwinkel-tilburg. Ook al is de URL waar men op terecht komt de homepage waarin schoenenwinkel Tilburg helemaal niet in terugkomt.

Marketing specialist Erika de Ridder 

Als eigenaresse van FAB.marketing helpt Erika de Ridder onderneemsters marketing op juiste wijze toe te passen binnen hun bedrijf. Haar enthousiasme is aanstekelijk. Door middel van e-books, een persoonlijke strategiemiddag of een langdurig coachingstraject helpt ze onderneemsters met online zichtbaarheid en het aantrekken van relevante leads.


0 reacties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.