Hoe maak je een goede mediakit?

Gepubliceerd door BlogBosses op

Blogbosses-ondernemers

Als blogger ben je misschien de term mediakit al tegengekomen. Dit is een bestandje dat je levert aan potentiële opdrachtgevers waarin zij meer informatie over jou en je blog kunnen vinden. En natuurlijk ook niet onbelangrijk: je prijzen. Maar wat staat er nou eigenlijk precies in zo’n mediakit? En wanneer is het een ‘goede’ mediakit? Wij leggen het je uit, en hebben zelfs een template voor je gemaakt!

Bekijk ook: de mediakit die je zelf makkelijk samenstelt.

Waarom een mediakit?

Toen we net begonnen met bloggen hadden we nog niet zoveel samenwerkingen. Maar af en toe verscheen er een verdwaalde aanvraag in onze mailbox.

Enorm leuk, maar we wisten nog niet zo goed wat we daarmee moesten. We gingen op zoek naar welke informatie we met een opdrachtgever moesten delen en natuurlijk wilden we weten wat we konden vragen voor een samenwerking. Al snel kwamen we de term ‘mediakit’ tegen, iets waar we tot dan toe niet van hadden gehoord.

De mediakit maakt het voor opdrachtgevers iets makkelijker om alle informatie in een oogopslag te zien. Bovendien kun je deze in jouw eigen huisstijl gieten, wat het professioneler maakt. En dat geeft natuurlijk weer bonuspunten bij een potentiële samenwerking.

Wat moet er zeker in staan?

Natuurlijk kun je jouw bezoekersaantallen en prijzen in je mail naar de opdrachtgever zetten, maar het is wel zo prettig om alles in een makkelijk overzicht te hebben. Je mediakit moet een aantal onderdelen absoluut bevatten:

  • Een stukje over jou en je blog (waarom ben je begonnen met bloggen, wie ben je en waar gaat je blog over)
  • Je bezoekersaantallen (unieke bezoekers, bezoekers en paginaweergaven)
  • Volgers op social media (denk volgers, maar ook bereik)
  • DA en PA (dit vind je hier: https://www.checkmoz.com)
  • Of je werkt met nofollow- of dofollow-links
  • Noem ook wat eerdere succesvolle samenwerkingen
  • En misschien een open deur, maar vergeet ook niet je prijzen te noemen.

Bovendien is het handig om de mogelijkheden van een samenwerking en je contactgegevens te benoemen.

De BlogBosses mediakit

Omdat je nu wel een beeld hebt wat er in een mediakit moet staan, is het alsnog zo dat je aan de slag moet om er een document van te maken. We hebben dit alles nog makkelijker voor je gemaakt.

Zo hoef jij nog maar weinig te knutselen aan het document, maar kun je alles meteen invullen en in de kleuren van jouw huisstijl gieten. Dat scheelt je in ieder geval een heel hoop tijd, die je weer kunt besteden aan het schrijven van blogs en het binnenhalen van opdrachten.

Jouw eigen mediakit zorgt ervoor dat je professioneler oogt als blogger, waardoor opdrachtgevers je sneller serieus nemen.

Wacht niet langer. Koop nu onze mediakit!


0 reacties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.