Wanneer je gebruik maakt van WordPress heb je twee opties voor je homepage: een statische pagina, of een homepage die de laatst gepubliceerde berichten laat zien. Welke van deze opties is het beste en waarom? Daar gaan we dieper op in in dit artikel.

WordPress: van oorsprong voor bloggers

WordPress is een van de meest gebruikte Content Management Systemen (CMS) in de wereld. Maar wat veel mensen niet weten is dat het begon als CMS voor bloggers. Inmiddels heeft WordPress veel meer opties en mogelijkheden, maar ze blijven zich nog steeds óók op bloggers richten.

Dat is dan ook de reden dat je in WordPress kunt kiezen voor een statische pagina, of een pagina met je laatste berichten. En dat geeft meteen het verschil aan tussen pagina’s en berichten, en hoe je deze in kunt zetten.

Een pagina met je laatste berichten

Draait jouw website om het laatste nieuws of ben je een blogger? Dan is een homepage met de laatste berichten dé oplossing. Bovendien kun je in de meeste thema’s kiezen of je een sidebar op je homepage wilt hebben staan. In deze sidebar kun je informatie zetten die vast op de homepage moet staan. Zoals bijvoorbeeld een korte bio met foto, links naar je social kanalen, een zoekbalk enzovoort.

Redenen

Waarom zou je kiezen voor een pagina met je laatste berichten? Op die manier kun je geen tekst of aanbod bovenaan je pagina vastzetten, de nieuwste berichten verschijnen altijd bovenaan.

Maar soms is het juist fijn dat de nieuwste berichten automatisch bovenaan komen. Want op die manier heb je geen omkijken naar je homepage en kunnen lezers even vooruit, omdat ze na de eerste pagina met resultaten heel makkelijk door kunnen klikken naar de tweede, derde, enzovoorts.

Als blogger, nieuwswebsite of andere website waarbij verse content het belangrijkste is, is dit een hele fijne oplossing.

Een statische pagina

Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om een statische pagina als homepage in te zetten. Dat betekent dat je de pagina zelf vormgeeft en dat hier niet elke keer dat je iets nieuws op je website plaatst dat nieuws te zien is.

Redenen

Zo’n statische pagina is erg interessant voor bedrijven, omdat dit de mogelijkheid biedt om een sterke homepage op te zetten waarin de punten naar voren komen die jij naar voren wilt laten komen.

  • Product/dienst
  • Over ons
  • Social kanalen
  • Lead magnet (een freebie om mensen naar je e-maillijst te krijgen)
  • Nieuws

Het is mogelijk om een gedeelte van je homepage te wijden aan je nieuwsberichten. Afhankelijk van je thema kun je hiervoor een blok inrichten op je pagina. Op die manier heb je tóch een onderdeel waar het nieuws verschijnt, maar ook de ruimte om je aanbod bekend te maken.

Een paar voorbeelden

Met BlogBosses begonnen we met een pagina die onze laatste berichten liet zien, maar al snel stapten we tóch over naar een statische pagina. Waarom? Omdat we niet alleen bloggers zijn, maar ook onze diensten aanbieden. Onze homepage moest ondernemers en bloggers naar de juiste onderdelen doorverwijzen, én al wat over onszelf vertellen.

homepage statisch of nieuwe berichten

Met mijn trouwblog Loves 2 Love heb ik heel lang vastgehouden aan een pagina die mijn laatste berichten liet zien. Wel paste ik dat al gedeeltelijk aan. Onder de header zijn 3 blokken te zien die vast staan. Hier staat tijdloze content in, die geen plekje kregen in het menu maar wel belangrijk waren. Maar toch merkte ik dat dat niet genoeg was. Inmiddels is mijn blog gegroeid. Niet alleen zijn er meer artikelen te lezen, ook is er een webshop gekoppeld aan de blog én kun je mijn expertise over trouwen inschakelen wanneer je zelf een bruiloft aan het organiseren bent en wat hulp nodig hebt. Maar dit zie je nu nog niet terug op de homepage. Daar moest dus verandering in komen. Daarom koos ik voor een statische homepage, met een blok voor de nieuwsberichten.

homepage statisch of nieuwste berichten

Waar kies jij voor op jouw homepage?

Blogplanner

BlogBoss Anne

Anne is gek op schrijven en doet dat al járen. Daarnaast heeft ze al 8 jaar een eigen blog, je kunt haar dus wel een echte BlogBoss noemen. Door de jaren heen heeft ze zich verdiept in het bouwen van websites, het inzetten van Pinterest en het schrijven van pakkende teksten. Als founder van BlogBosses geeft ze hier dan ook veel tips over. Daarnaast schrijft ze blogs in opdracht en zijn zij en Evelyne samen het membership @BloggenAlsEenBaas op Instagram gestart.


0 reacties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.