Je waarde bepalen als blogger

Gepubliceerd door BlogBosses op

We gaven er al een workshop over, en een webinar. En nu benoemen we het ook nog eens in deze blog, want je waarde bepalen als blogger is gewoon ZO belangrijk. Hoeveel vraag jij voor een betaalde samenwerking? Heb jij vaak het gevoel dat adverteerders te veel willen voor te weinig geld en word je daar onzeker van? Lees dan zeker dit artikel!

Lees ook: Een onderneming starten als blogger

Lora van Onfluence geeft tips

Lora Stokkel is eigenaresse van het influencer marketingbureau Onfluence. Ze was zelf, zonder dat ze het wist, micro-influencer en besloot bedrijven te benaderen in ruil voor gratis producten.

Dat kostte haar echter zo veel tijd dat ze keek of er een platform was die haar daarbij kon ondersteunen. Dat was er destijds nog niet, en dus besloot Lora zo’n platform dan maar zelf op te richten. Omdat ze beide kanten zo goed kent is Lora de juiste persoon om wat vragen aan te stellen. Dus dat deden we.

Leuk feitje is dat Evelyne ook meegedaan heeft met een campagne van Onfluence in de tijd dat ze zich bezig hield met influencer marketing.

Hoe werkt dat, zo’n samenwerking?

“Vaak heeft de klant al een beeld bij de opdracht. Ze weten bijvoorbeeld al hoeveel volgers een influencer nodig heeft en hoe vaak er iets geplaatst moet worden. Het komt wel eens voor dat de verwachtingen niet aansluiten bij de realiteit. In dat geval stap ik ertussen om te bemiddelen.”

je waarde bepalen als blogger

Met wat voor prijzen kun je als influencer rekening houden?

“Het is eigenlijk niet mogelijk om hier een vaste formule voor op te stellen, want elk geval wordt apart bekeken. Daarnaast hangt het bedrag dat een influencer betaald krijgt niet alleen af van het aantal volgers, maar ook van de engagement en wat ze ervoor moeten doen.

Bovendien kun je ook meer vragen voor een samenwerking wanneer je goed voor zoekmachines (SEO) kunt schrijven. Zoals je ziet is een vaste formule dus echt niet te bepalen.”

BlogBosses heeft zelf wel een formule bedacht waarmee je de prijs van jouw diensten als blogger bepaalt.

Barterdeal, of betaalde samenwerking?

Wanneer je net begint met bloggen ben je vaak al blij met elk product dat je gratis mag proberen in ruil voor een artikel of post. Maar als je meer volgers krijgt en langer bezig bent, dan voldoet het soms niet meer om ‘slechts’ een product te krijgen. Een combinatie tussen een betaling en een barterdeal behoort dan ook zeker tot de opties. Sterker nog, Lora werkt alleen nog maar met betaalde samenwerkingen of een combinatie van barterdeal met betaling. Bloggers moeten immers net zo goed hun hypotheek betalen!

Wat ben je waard?

Je bent natuurlijk áltijd iets waard. Maar wát je dan waard bent hangt af van de factoren die al eerder genoemd zijn (engagement, volgers, SEO). Voor engagement is zo’n 3% gemiddeld geeft Lora aan. Wanneer je tussen de 3% en 6% zit heb je hoge engagement. Een prijs bepalen is heel lastig, maar je kunt rekening houden met het freelance tarief van 50-60 euro per uur. Heb je heel veel volgers (vanaf 10.000) dan kun je ook gedeeltelijk terugvallen op je volgers.

Een beetje lef hebben

Als blogger of influencer komt het er voor een gedeelte ook op neer dat je een beetje lef moet hebben. Blijf werken aan je aantallen volgers, zorg voor een goede engagement en probeer het. Geef jij liever alle onderhandelingen uit handen? Dan kun je (als je genoeg volgers hebt) terecht bij Lora. Vanaf 5.000 unieke bezoekers per maand kun je bij haar terecht. Inschrijven kan op de website van Onfluence.

Deze blog hebben we geschreven aan de hand van een interview met Lora. Het is geen betaalde samenwerking, maar schetst een beeld wat jouw waarde als blogger en influencer is.


0 reacties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.