fbpx

Hoe haal je meer klanten binnen via je website?

Gepubliceerd door BlogBosses op

Meer klanten, dat willen we allemaal wel, maar hoe haal je die nu binnen via je website? Je website is de manier waarop mensen online kennis met je kunnen maken. Uiteraard kan dat ook goed via jouw sociale media kanalen, maar wil je dat mensen echt actie ondernemen? Dan is je website hier een ideaal medium voor. 

Lees ook: 5 gratis tools die je als startende ondernemer niet wil missen

Bepaal het doel

Je hebt een prachtige website ontworpen. Hij is helemaal naar jouw wens wat betreft uitstraling, maar is het doel ook helder? Zorg dat je te allen tijde het doel van je webpagina voor ogen houdt. 

Een doel in dit geval kan zijn: informatie aanvragen of direct contact met je leggen. Is jouw doel dat mensen direct contact met je opnemen zorg dan dat dit kan. Wil je juist dat potentiële klanten informatie aanvragen? Geef ze dan die mogelijkheid. 

Laat je doel zo duidelijk mogelijk naar voren komen op de pagina’s oftewel het moet direct opvallen wanneer iemand de pagina opent, zonder dat het te veel als spam overkomt. Het lijkt een open deur, maar ik zie nog zo veel websites, waarbij het doel niet direct duidelijk is.

Denk als je klant

Kruip eens in de huid van de klant. Bedenk je dat de klant geen idee heeft, wie jij bent, wat je doet en wat hij moet doen. Wat zie je nu en wat valt je het meeste op? Het lijkt simpel, maar vaak verliezen we ons al snel in onze eigen expertise, waardoor je bepaalde dingen niet meer ziet. Probeer daarom echt vanuit de bezoeker te kijken. 

Een tip is dan ook om iemand in je vriendenlijst te benaderen voor een frisse blik. Bedenk vooraf een aantal vragen met als doel om te onderzoeken hoe iemand naar jouw website kijkt. Zo weet je meteen waar de pijnpunten liggen en wat er al goed gaat. 

Maak een mini-conversie

Direct een afspraak met je maken of een product kopen is vaak een grote stap voor mensen. Iets gratis ontvangen is natuurlijk veel minder moeite en minder eng. Je kunt daarom gebruik maken van ‘mini conversies’. Hiermee bedoel ik acties die potentiële klanten gemakkelijker nemen. Denk hierbij aan een gratis weggever zoals een gratis e-book, het bekijken van een gratis webinar of een gratis testproduct ontvangen.

Het doel hiervan is dat de bezoeker op een laagdrempelige manier kennis maakt met jou en jouw dienst of product. Voor jou is het dé manier om informatie te verzamelen van potentiële klanten, die je vervolgens weer subtiel kunt benaderen. 

Vergeet daarom niet in ruil voor je ‘gratis’ weggever een e-mailadres en eventueel telefoonnummer te vragen, zodat je de potentiële klant kunt benaderen en meer informatie kunt geven over de producten op je website. Let hierbij wel op dat de mini-conversie voldoende waarde moet bevatten. Tegenwoordig zijn mensen minder snel geneigd om hun contactgegevens achter te laten, dus er moet echt wat tegenover staan waar ze wat aan hebben.

Straal autoriteit uit

Wanneer je wil dat iemand bij jou een product of dienst afneemt, moet jij diegene overtuigen van jouw meerwaarde. Dit kun je doen door een goede contentstrategie aan te houden, waarin je laat zien dat jij de autoriteit bent in het vakgebied waarin jij werkt. 

Ben jij blogger? Doe meer dan alleen vertellen dat je blogger bent en hiermee klanten helpt. Laat zien wat je in huis hebt aan de hand van de kennis die je deelt. Door kennis te delen laat je zien dat jij echt verstand hebt van een onderwerp. Dit wekt vertrouwen bij de bezoeker, waardoor er gemakkelijker een (mini-)conversie wordt gedaan. Je kunt hiervoor natuurlijk ook gebruik maken van vlogs of podcasts in plaats van blogposts.

Een effectieve bedankt-pagina

Dit is helaas vaak een ondergeschoven kindje, terwijl dit een geweldige pagina is om jouw conversies te verhogen! Een bedankt-pagina kun je gebruiken wanneer iemand een mini-conversie heeft gedaan. Na de aanvraag en het achterlaten van de gegevens wordt de bezoeker doorgestuurd naar deze pagina. 

Vaak staat er op zo’n pagina iets in de vorm van: “Bedankt voor je aanvraag, het wordt zo snel mogelijk toegestuurd”. Maar dit is juist de pagina om je conversie te boosten! Iemand zit namelijk al in de feeling “hier wil ik meer over weten”, dus waarom hier dan niet slim op inspelen? 

Dit kun je doen door een afteller op deze pagina te verwerken. Bestel binnen 60 minuten het e-book ‘Bloggen voor beginners’ en ontvang 15% korting. Je kunt natuurlijk ook direct een kortingscode op deze pagina plaatsen die men eenmalig op je website kan gebruiken. 

Zorg ervoor dat je deze pagina gebruikt om de bezoeker aan te sporen tot een aankoop. Mocht je adverteren met een gratis weggever, dan is dit een goede manier om je advertentiekosten gemakkelijk terug te verdienen. 

Al met al komt het erop neer dat jij iemand niet direct vraagt het huwelijksbootje in te stappen, door om een conversie te vragen. Geef iemand de mogelijkheid op een laagdrempelige manier kennis met je te maken. Maar, zorg er hierbij wel voor dat jij gegevens krijgt! Zo kun je zelf het initiatief nemen voor een tweede date.  

Marketing specialist Erika de Ridder

Als eigenaresse van FAB.marketing helpt Erika de Ridder onderneemsters marketing op juiste wijze toe te passen binnen hun bedrijf. Haar enthousiasme is aanstekelijk. Door middel van E-books, een persoonlijke strategiemiddag of een langdurig coachingstraject helpt ze onderneemsters met online zichtbaarbaarheid en het aantrekken van relevante leads.


0 reacties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.