fbpx

Meer verkopen met jouw webshop: ga aan de slag met upselling en cross-selling

Gepubliceerd door BlogBosses op

Als kleine ondernemer ben je misschien net gestart met jouw online webshop. Je verkoopt nog niet veel, maar wilt de gemiddelde besteding wel omhoog schroeven. Met upselling en cross-selling kun je meer verkopen met jouw webshop. Hoe? Dat leggen we je graag uit.

Meer verkopen met je webshop

We weten nog heel goed de eerste keer dat er een order in onze webshop kwam van iemand die wij niet kenden. Wat een geweldig gevoel geeft dat. Natuurlijk kun je als ondernemer niet blijven bestaan als er weinig bestellingen komen of als de gemiddelde besteding laag ligt. Dus hoe schroef je de gemiddelde besteding omhoog?

Gebruik daar upselling en cross-selling voor. Een voorwaarde is wel dat je meerdere producten in jouw webshop verkoopt.

Wist je dat cross-selling en upselling ongeveer 10–30% van de omzet waard is? Het is daarom belangrijk om het toe te passen in jouw online webwinkel.

Wat is cross-selling?

Cross-selling is de verkoop van producten of diensten die een aanvulling vormen op een product dat de klant bij je wil kopen of heeft gekocht.

Wanneer jij een boek verkoopt en daarbij korting geeft op een coachingssessie, dan maak je gebruik van cross-selling. Een ander voorbeeld: verkoop je een camera dan kan de cross-sell een extra lens zijn.

Je verkoopt bij het uitchecken in jouw shop meer producten als jouw webshopbezoekers zien dat er ook nog aanvullende producten zijn. Je kan zelfs een bundelkorting geven. Verkoop jij e-books en kopen ze twee e-books in plaats van één? Geef ze dan bundelkorting, zodat ze eerder geneigd zijn om twee e-books bij je te kopen.

Hoe maak je het aantrekkelijk om meer te besteden in jouw webshop? Gebruik deze triggers. Maak altijd duidelijk wat er voor de klant te halen valt en waarom ze meer moeten kopen.

  • Koop dit en krijg korting op
  • Andere klanten kopen ook
  • Mis deze bestsellers niet [toon meerdere producten]

Wat is upselling?

Heb je een product of dienst in jouw webshop waarvan je ook een duurdere variant hebt? Dan kan het lonen om mensen te verleiden om het duurdere product of de duurdere dienst aan te schaffen. Dit heet upselling.

Het duurdere product heeft aantrekkelijke features. Verkoop je bijvoorbeeld een cursus, dan kan de upsell toegang zijn tot een Facebook community, een online coachingsessie of een extra e-book. Je hebt dus de basis die je al verkoopt, maar je voegt upgrades toe, waarmee de prijs omhoog gaat en de gemiddelde besteding dus ook.

Verkoop je bakproducten in jouw webshop, dan kan een upsell zijn om een grotere verpakking te verkopen. Zo is er eigenlijk wel voor elk product of dienst een upsell te bedenken. Vertel jouw klant wat het voordeel is van een duurder product (of dienst) in vergelijking met een ander product (of dienst), dan zijn ze sneller geneigd om meer uit te geven.

Als het gaat om de prijs van een upsell, dan houden wij als regel aan om niet hoger te gaan dan 30%. De upsell is dus maximaal 30% duurder dan het gekozen product. Anders heb je een grote kans dat dit jouw webshopbezoekers afschrikt. En dat is iets wat je echt niet wilt!

Wanneer bied je cross-selling of upselling aan?

Er zijn drie opties. Voor de aankoop, tijdens de aankoop en na de aankoop.

  • Voor de aankoop: Weergeef op je productpagina meer producten uit dezelfde categorie onder of naast het geselecteerde product.
  • Tijdens de aankoop: Kies voor cross-selling tijdens de check-out (in het winkelmandje en tijdens of kort voor de betaling). Grote kans dat jij meer verkoopt!
  • Na de aankoop: Verleid jouw klanten na afloop met een follow-up e-mail met nieuwe producten (uit dezelfde categorie).
Blogbosses -DaniellaChristinaPhotography

Team BlogBosses

Samen hebben ze meer dan 13 jaar blogervaring: Anne en Evelyne. Dat zorgde ervoor dat zij in 2018 samen BlogBosses startten. Met als doel ondernemers te helpen bij het leren bloggen als een baas. Dat doen ze door het geven van online cursussen en masterclasses. Binnenkort starten ze samen een online Academy voor ondernemers.


0 reacties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.