fbpx

Omgaan met een grote daling in bezoekersaantallen

Gepubliceerd door BlogBosses op

Wanneer je enorm hard werkt aan het binnenhalen van meer bezoekers en potentiële klanten op jouw website, kan het een grote tegenvaller zijn als je ineens een grote daling in je bezoekersaantallen hebt. Hoe ga je om met zo’n daling en wat kun je eraan doen? Dat leg ik je graag uit.

Stijgende cijfers

Eenmaal begonnen met een blog wil je ook dat deze goed gelezen wordt. Om daarvoor te zorgen deel je jouw artikelen op social media, kun je gaan gastbloggen voor backlinks en schrijf je SEO-artikelen. Als je hier allemaal rekening mee houdt zie je als het goed is een stijging in je bezoekersaantallen.

Voor mij persoonlijk werkte dit erg goed, ook al ging de stijging niet snel genoeg naar mijn zin. Maar dat is weer een compleet ander verhaal. Tot er ineens een maand met een stuk minder bezoekers was, en daarna nog een. Hoe kwam dat, en beter nog: wat kon ik eraan doen?

Waar komt het door?

Wanneer je een daling in je bezoekersaantallen hebt is het allerbelangrijkste om te weten hoe dit komt. Want zodra je weet waar de daling vandaan komt, kun je stappen ondernemen om deze daling op te vangen.

Zo gebeurde het bij mij dat ik ineens een paar maanden een daling had in mijn bezoekersaantallen. Ik begreep niet zo goed waar het vandaan kwam, tot ik ineens besefte dat het trouwseizoen net voorbij was. Nieuw bruidsparen waren nog niet echt begonnen met hun planning, en newlyweds bekeken nu geen artikelen over bruiloftplanning. Dat hadden ze namelijk net gehad.

Stappen zetten om te verbeteren

In dit geval was er dus een logische verklaring voor de daling in bezoekersaantallen. Maar tegelijkertijd voelde ik toch dat er een mogelijkheid was om de cijfers iets minder hard te laten dalen. In mijn geval kon ik, door eens goed te kijken naar de onderwerpen die ik op dat moment plaatste. Ik veranderde iets aan mijn contentplanning en richtte me in de slechte maanden meer op evergreen content (content die altijd actueel blijft).

In combinatie met goede SEO zorgde dat ervoor dat ik elk jaar meer bezoekers krijg door deze artikelen.

Loslaten

In dit geval kon ik de daling in de bezoekersaantallen herleiden naar een oorzaak en er iets aan doen. Maar het komt ook voor dat je helemaal niets aan de daling kunt doen. Zo zakte mijn bezoekersaantal zo’n 70% dankzij het coronavirus. Logisch, want wie heeft er nog zin om zijn bruiloft te plannen? Maar ook lastig, want door de grote daling kwamen ook al mijn passieve inkomstenstromen ineens stil te liggen.

Wat ik daaraan kan doen? Niets. Behalve loslaten. Weten dat dit niet iets is waar je zelf iets aan kan doen en hoop houden dat het op korte termijn weer een beetje aan gaat trekken.

Blogplanner

BlogBoss Anne

Anne is gek op schrijven en doet dat al járen. Daarnaast heeft ze al 8 jaar een eigen blog, je kunt haar dus wel een echte BlogBoss noemen. Door de jaren heen heeft ze zich verdiept in het bouwen van websites, het inzetten van Pinterest en het schrijven van pakkende teksten. Als founder van BlogBosses geeft ze hier dan ook veel tips over. Daarnaast schrijft ze blogs in opdracht en zijn zij en Evelyne samen het membership @BloggenAlsEenBaas op Instagram gestart.


0 reacties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.