fbpx

De meeste startende ondernemers hebben weinig budget en kunnen niet meteen meteen groots van start gaan. Terwijl een budget juist handig is, als je groei wilt realiseren. Waarom? Zo kun je bouwen aan je online vindbaarheid en merkbekendheid. Dat is in het begin vaak nog zo minimaal, dat je echt tijd en geld daarin moet investeren. Het is heel verleidelijk om maanden te spenderen aan het maken van content, zonder concreet te weten wat je doet, maar het kan ook anders. In dit artikel bespreken we in welke dingen wij investeren om BlogBosses sneller te laten groeien.

Lees ook: Download deze gratis goodies voor ondernemers

De start van BlogBosses

In het begin hadden wij nul euro om te investeren in marketing, administratie en andere zaken. Nu, twee jaar later, is er een potje om gebruik van te maken. Gelukkig ook maar, anders hadden we er de stekker uitgetrokken. Het is namelijk zonde om tijd te investeren in een concept dat niet winstgevend is. Hoe leuk het ook is…

Ons bedrijf, BlogBosses, begon eigenlijk niet als onderneming. Evelyne organiseerde blogger meetups waarbij bloggers elkaar ontmoetten om te praten over hun struggles en successen. Voornamelijk zodat ze mensen kon ontmoeten die ook graag bloggen.

Op een gegeven moment werd er een burn-out bij Evelyne geconstateerd, waardoor ze geen energie meer had om evenementen te organiseren. Ondertussen was er wel een groep gemotiveerde bloggers bij elkaar gebracht, door eerdere evenementen. Anne was een van deze bloggers.

Uiteindelijk besloot Anne de stoute schoenen aan te trekken om samen met Evelyne de kar te trekken. Samen sta je tenslotte sterker dan alleen. En zo ontstond het idee om het veel breder te trekken dan het organiseren van meetups. Met als doel om kennis te delen. Ook kwam er begin 2019 een shift in de doelgroep. We richtten ons niet langer op bloggers, maar op (bloggende) ondernemers. Doordat we consequent evalueerden, zagen we dat dit nodig was om BlogBosses naar the next level te tillen.

Ondernemen met weinig budget

Onze start is waarschijnlijk niet jouw start. Je hebt wellicht een andere motivatie of ander doel, maar we willen met dit artikel graag laten zien dat je ook zonder groot budget kunt ondernemen.

Voor ons is ondernemen niet per se gaan voor het grote geld, maar wel gaan voor wat ons gelukkig maakt. En door heel gemotiveerd te zijn om van BlogBosses een succes te maken, voel je dat aan alles wat we doen. We noemen dit ook wel authentiek ondernemen. We ondernemen vanuit passie en ons hart.

Onze tip is om bij jezelf na te gaan waarom jij een bedrijf start of bent gestart. Waar doe je het eigenlijk voor? Word je gelukkig van wat je doet? Zijn er dingen die je niet leuk vindt om te doen en die je leegzuigen? Welke doelen wil je behalen?

Bewust met je geld omgaan

Bij elke euro die er op onze bankrekening bij werd geschreven, deden we een dansje. Het gevoel dat je iets doet wat er toe doet, geeft zo’n fijne vibe.

We kiezen er bewust voor om het geld op onze bankrekening met rust te laten voor langere tijd. We willen namelijk sparen voor bepaalde uitgaven. Dat kan ook, omdat we naast BlogBosses andere inkomsten hebben. Anne is bijvoorbeeld tekstschrijver en Evelyne helpt ondernemers met social media beheer.

In het begin hadden we vooral kleine uitgaven. Zoals het kopen van een pointer voor bij presentaties en microfoontjes voor het opnemen van podcasts.

Maar de uitgaven werden steeds groter en minder praktisch, maar meer gericht op de groei van onze onderneming. Het vergaren van kennis bijvoorbeeld of het inhuren van freelancers voor bepaalde expertises. Nu hebben we genoeg geld gespaard om te investeren in het instellen van een Facebook en Instagram funnel. En is er een budget vrijgekomen om te investeren in een mini-studie over het technisch optimaliseren van websites. Kennis die we ook weer kunnen delen met jou via onze online academy.

Bedrijfsuitgaven

Naast het geld dat binnenkomt dat we investeren in kennis en groei, zijn er ook vaste kosten. Aan het begin voerden we onze administratie gratis in in Moneybird. Dit kon toen nog gratis, omdat we niet veel facturen uitstuurden en er weinig betalingen binnenkwamen. Maar dat veranderde al snel, waardoor we nu elke maand betalen voor een fijn boekhoudsysteem.

Ook betalen we maandelijks een fee aan Webinargeek. Daar draaien onze online masterclasses op. En hebben we een zakelijke rekening, waar we ook maandelijks voor betalen. Hieronder een overzicht met kosten waar je aan moet denken als je een onderneming draaiende moet houden als startende ondernemer:

  1. Inschrijving Kamer van Koophandel / eenmalig
  2. Zakelijke rekening / maandelijks
  3. Spaarrekening voor het opzij zetten van de belasting / maandelijks
  4. Hosting van jouw website, vergeet ook niet de domeinnaam / vaak per jaar
  5. Boekhoudprogramma bijvoorbeeld Moneybird / maandelijks
  6. Zakelijk telefoonnummer + telefoon / maandelijks
  7. Website laten bouwen / eenmalig en daarna bijhouden
  8. WordPress thema / eenmalig of jaarlijks
  9. WordPress premium plugins / eenmalig of jaarlijks
  10. Webshop laten bouwen? / eenmalig
  11. Logo laten ontwerpen of zelf ontwerpen / eenmalig
  12. Kosten voor nieuwsbrief hosting / maandelijks
  13. Planner tool voor social media / maandelijks
  14. Boekhouder voor je inkomstenbelastingaangifte en omzetbelastingaangifte / maandelijks of eenmalig
  15. Webshop kosten bijvoorbeeld door Mollie / vaak per verkoop
  16. AVG documenten; cookie policy, privacy verklaring, algemene voorwaarden / eenmalig maar moet wel geüpdatet worden eens in de zoveel tijd
  17. Fotografie / eenmalig
  18. Chatfunctie op je website zoals Futy / per maand

Zo zien onze maandelijkse uitgaven eruit

Om een impressie te geven van hoeveel geld wij per maand uitgeven, hebben we het voor je op een rijtje gezet. Zo kun jij inschatten hoeveel maandelijkse kosten jij ongeveer zou kunnen hebben als startende ondernemers. Bij de start van ons bedrijf in 2018 hebben we ook kosten gemaakt voor AVG documenten bijvoorbeeld, maar die kosten hebben we nu niet meer. Ook verschilt het hoeveel geld we per maand spenderen aan Facebook advertising.

Vaste kosten

  • Strato (website hosting) / 5 euro inclusief btw dit wordt per half jaar in rekening gebracht
  • KNAB (bank) / 2,50 euro inclusief btw
  • Moneybird (boekhouding) / 14,52 euro inclusief btw
  • Webinargeek (hosting online masterclasses) / 14,52 euro inclusief btw

Variabele kosten

  • Mollie (wanneer er via onze website producten zijn gekocht) / ongeveer 1,50 euro inclusief btw
  • Facebook advertising / 25 euro

Totale kosten per maand: 63,04 euro

Om onze kosten te dekken bloggen we in opdracht, verkopen we toffe affiliate boeken, kaartjes en cadeautjes in onze webshop en geven we online masterclasses.

Vorige maand hebben we daar 356,42 euro mee verdiend. Dat is zeker geen vetpot, maar we zien wel dat er nog steeds een stijgende lijn zit in onze inkomsten. En omdat we op dit moment veel investeren in kennis en groei, gebruiken we de winst om in ons bedrijf te investeren. We keren onszelf dus vaak maar een klein bedrag uit.

Hopelijk geeft deze blogpost jou genoeg inspiratie voor jouw eigen bedrijf en nieuwe inzichten. Mocht je vragen hebben, stel ze vooral hieronder.

Anne en Evelyne BlogBosses

Team BlogBosses

Samen hebben ze meer dan 13 jaar blogervaring: Anne en Evelyne. Dat zorgde ervoor dat zij in 2018 samen BlogBosses startten. Met als doel ondernemers te helpen bij het leren bloggen als een baas. Dat doen ze door het geven van online cursussen en workshops. Binnenkort starten ze samen een online Academy voor ondernemers.


0 reacties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.