fbpx

Persoonlijke update #1: Scriptie en burn-out

Gepubliceerd door BlogBosses op

Ik speel al een tijdje met het idee om jullie een kijkje te geven in mijn leven. Een blog is daar natuurlijk uitermate geschikt voor. Naast dat ik het delen van SEO-tips, marketingtips en blogtips ontzettend tof vind, voelt het ook tijd om je meer te vertellen over wie ik ben en wat ik doe. Dus ik heb besloten om toch maar de stoute schoenen aan te trekken. Deze keer wil ik je graag meer vertellen over afstuderen en hoeveel zweet en tranen het mij kost.

Afstuderen kun je leren

Ik ben onderhand al 3 jaar bezig met afstuderen. Lang he! Mocht je benieuwd zijn welke studie ik volg? Ik volg de studie International Communication and Media aan de Hogeschool Utrecht. Dit is een studie die in het Engels wordt gegeven en de basis leert over marketing, communicatie en media.

In deze drie jaar heb ik het altijd lastig gevonden om mijn studie helemaal af te ronden. Ik moest ‘alleen nog maar’ mijn scriptie doen… Maar dat is niet zo makkelijk als het lijkt.

Waarom doe je zo lang over afstuderen?

Drie jaar geleden had ik een pittige tijd. Voor de zomervakantie was ik aan een stage begonnen. Ik zat er niet op mijn plek en besloot na twee maanden om met deze stage te stoppen. Om geen studievertraging op te lopen besloot ik in korte tijd om een andere stageplek te zoeken. Mijn zomervakantie stond dan ook in het teken van stagelopen.

Na mijn tweede stage succesvol te hebben afgerond, kon ik letterlijk niet meer. Het duurde even voordat ik besefte dat ik in een burn-out terecht was gekomen. Ik sliep veel, at slecht en haalde nergens meer energie uit. Mijn passie (bloggen en koken) waren verdwenen en ik had geen fut meer om hier tijd aan te besteden.

In totaal duurde het nog anderhalf jaar voordat ik ervan opknapte. Dat betekent niet dat ik weer de ‘oude’ Evelyne ben. Het zal nooit meer zo zijn als vroeger. Zo ben ik sneller overprikkelt, krijg ik sneller migraine, ben ik nog steeds een beetje vergeetachtig en snel moe. Maar dat vind ik niet erg, want op deze manier geeft mijn lichaam aan dat ik rust moet pakken.

Perfectionisme

In die tijd was ik vooral bezig met het afronden van mijn studie. Ik had als doel om na mijn bachelor, twee masters tegelijkertijd te doen. Ik wilde rechercheur worden. En studievertraging was niet iets waar ik op zat te wachten. Dat voelde dan als falen en ik was bang dat ik daar op werkgebied op afgerekend zou worden.

Dat perfectionisme, dat zit er nog steeds. Door mijn burn-out heb ik hiermee om leren gaan. Perfectie is overigens voor iedereen anders. Als je iets op 80% van je kunnen doet en je daardoor lekkerder in je vel zit, dan kun je beter daarvoor gaan. Het is verstandig om dat in te zien en om niet constant het uiterste van jezelf te vragen.

Oproepje

In die drie jaar tijd ben ik wel een stukje dichterbij afstuderen gekomen. Mijn scriptie bestaat uit twee delen. Het eerste deel is afgerond en nu ben ik bezig met het laatste deel.

Onderzoek doen hoort daarbij en ook zal ik mijn bevindingen moeten presenteren. Vooral dat laatste vind ik een hele pittige gedachte, omdat ik niet graag voor groepen sta. Maar ik weet als ik dit heb gedaan, ik wel mijn studie af kan ronden. Ik kan de finish nu dus al ‘ruiken’.

Burn-out tijdens stageperiode

Heb jij ook een burn-out door je stage of je omdat je studie zwaarder is dan je op dit moment aankan? Dan zijn er een aantal tips die ik je wil geven, die mij hebben geholpen. Natuurlijk is dat mijn eigen ervaring en ben ik geen dokter. Kijk vooral naar wat jou prettig lijkt.

  1. Vraag om hulp van een professional. Neem contact op met je huisarts als je denkt dat je een burn-out hebt. Laat je gelijk ook controleren op een tekort aan vitamine D. Een veelvoorkomend symptoom van een burn-out is namelijk depressie. En je kunt ook depressief of neerslachtig worden door een tekort aan vitamine D. Vraag daarnaast om een doorverwijzing naar een psycholoog. Een psycholoog kan je helpen om te kijken tegen welke dingen je op dit moment aanloopt en hoe je ze kan oplossen. Mij heeft het in ieder geval geholpen.
  2. Vraag om hulp van mensen die dichtbij je staan. Als je in een burn-out zit, dan kan je nog weinig. Het is daarom belangrijk dat je om hulp gaat vragen. Een burn-out gaat niet in een paar weken over. Dus het is fijn om hulp in te schakelen van mensen die je bijvoorbeeld met simpele dingen kunnen helpen. Denk aan koken, boodschappen doen of andere dingen in het huishouden. Kun je door je burn-out niet meer werken? Dan zal je ook een oplossing moeten zoeken voor het financiële deel.
  3. Schrap zoveel mogelijk dingen die je geen energie geven. Soms blijven we lang in bepaalde patronen zitten, terwijl we ons niet realiseren dat het ons niet gelukkig maakt. Dat kunnen vriendschappen zijn, hobby’s, een relatie, maar ook een studie. Mijn tip is om op een vel papier op te schrijven wat je wel energie geeft, en wat niet. Dit kan natuurlijk op een ander moment weer anders zijn. Tijdens mijn burn-uit wilde ik ook niet meer bloggen, maar nu doe ik het weer graag. Nadat je de lijst hebt geïnventariseerd ga je kijken welke dingen je kunt stoppen of afbouwen. Vraag bij elk onderdeel tenminste 6x waarom, zodat je achter de echte reden komt waarom je wel of geen energie geeft. Soms kan er namelijk een andere reden achterzitten dan je in de eerste instantie dacht.
  4. Visualiseer de ideale situatie. Schrijf alles op wat jij wel graag in je leven zou willen. Je hoeft nog niet na te denken over hoe je daar komt, maar door er bewust van te worden, ga je uiteindelijk ook veranderingen maken waardoor je deze dingen kunt realiseren.
  5. Communiceer! Vertel je omgeving over je burn-out en vertel wat het met je doet. Ik merkte bijvoorbeeld dat ik geen energie had om met vrienden en familie af te spreken. Voor veel mensen voelt niet willen afspreken of last minute een afspraak afzeggen als een afwijzing. Wat bij mij hielp is om flexibel af te spreken. Als ik merkte dat ik een ‘goede’ dag had, dan nam ik contact met vrienden en familie op om een afspraak te maken.
  6. Creëer structuur. Een grote valkuil voor mensen met een burn-out kan zijn om de hele dag in bed te gaan liggen. Natuurlijk is dit heel verleidelijk, maar je zal daar niet constant aan toe moeten geven. Je lichaam heeft slaap nodig, maar ook andere dingen. Zorg er daarom voor dat je een structuur creëert in je dagelijks leven. Ga bijvoorbeeld elke dag op hetzelfde moment naar bed en sta op hetzelfde moment op. Sport tenminste 3x per week (wandelen helpt ook goed) en eet gezond. Dit zal allemaal helpen bij het herstel.
Wat levert SEO op?

BlogBoss Evelyne

Bloggen zit in Evelyne’s bloed. Met meer dan 5 jaar ervaring in het blogvak, kent ze ondertussen alle ins and outs van het schrijven van een persoonlijk artikel. Als founder van BlogBosses geeft ze tips over onder andere bloggen en online marketing. Daarnaast schrijft ze blogs in opdracht en start ze samen met Anne binnenkort een online Academy.


0 reacties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.