SEO-hoe doe-je-zoekwoordenonderzoek-BlogBosses.nl
Blogs voor bloggers,  SEO

Hoe doe je zoekwoordenonderzoek (+hoger komen in Google)

SEO is een manier om de vindbaarheid van jouw website in zoekmachines te verbeteren. Zodat je meer bezoekers en klanten krijgt én meer succes behaald met jouw website. Optimaliseer je jouw website voor zoekmachines, dan zorg je er dus voor jouw website onbetaald hoger in de zoekresultaten komt. Gratis en langdurig meer bezoekers naar jouw website halen. Dat klinkt goed of niet?

Hoe werkt Google?

Er zijn drie elementen die belangrijk zijn. Een crawler (spider of bot), index en algoritme. Een crawler is een robot die links volgt op het internet. Hij gaat van pagina naar pagina en struint zo het hele internet af.

De websites die hij tegenkomt zet hij in een grote database – index. De zoekmachine gaat alle websites vervolgens rangschikken in orde van relevantie. De pagina’s die zoekvragen het beste beantwoorden, worden hoger in de ranking gezet.

Het rangschikken gaat door middel van een algoritme. Dat is een wiskundige formule die bepaald welke websites relevant zijn en welke niet én in welke volgorde ze moeten worden getoond. Het algoritme is helaas geheim. Het geheim van Google zul je dus niet te weten komen, maar gelukkig zijn de grote lijnen wel bekend.

Hoger scoren in zoekmachines?

Jouw website scoort hoger in zoekmachines wanneer je je bezighoudt met de volgende criteria:

  • Snelle laadtijd van jouw website (snelheid van jouw website kun je hier checken)
  • Gebruiksvriendelijke website
  • Hoge kwaliteit content (teksten, afbeeldingen en video’s)
  • Relevante content
  • Do-follow links naar jouw website (dit geeft een teken aan Google dat jouw website belangrijk is)

Zorg voor de juiste zoekwoorden

SEO draait om het optimaliseren van jouw content, zodat het beter gevonden kan worden door zoekmachines. Het is dus belangrijk om te onderzoeken op welke woorden jij gevonden kan worden, want zo vinden lezers en klanten jou. Daarvoor kun je zoekwoordenonderzoek doen.

Met een zoekwoord bedoelen we eigenlijk een zoekopdracht. Een zoekwoord kan namelijk bestaan uit één of meerdere zoekwoorden. Zoals bijvoorbeeld het zoekwoord ‘blogger’, maar deze kan ook bestaan uit ‘beste blogger Nederland’.

Het begint dus eigenlijk allemaal bij een goed zoekwoordenonderzoek. Als je verder gaat zonder zoekwoordenonderzoek, dan zul je minder succes behalen met jouw SEO inspanningen.

Welke zoekwoorden moet ik gebruiken?

Ga je op zoek naar zoekwoorden? Houd dan rekening met de volgende dingen:

  • Hoe relevant zijn de zoekwoorden?
  • Hoeveel maandelijks bezoekersverkeer trekken deze zoekwoorden?
  • Commerciële waarde – zorgen deze zoekwoorden voor meer lezers en klanten?
  • Kun je met deze zoekwoorden jouw concurrentie verslaan?

Eerste stappen in het zoekwoordenonderzoek

Nu ga je jouw eerste stappen zetten. Hoe? Maak een basisoverzicht in Excel met alle woorden waarvan jij denkt dat jij op gevonden kunt of wil worden. Hierin zet je zoekwoorden die bestaan uit één tot drie zoekwoorden (shorttail-keywords) of langer dan 4 zoekwoorden (longtail-keywords). Heb jij een reisblog en schrijf je veel over Verenigde Staten? Denk dan aan zoekwoorden als reistips Verenigde Staten en overnachten Verenigde Staten.

Het is belangrijk om rekening te houden met de relevantie van de zoekwoorden. Schrijf jij niet over overnachten, laat dat zoekwoord dan ook niet terugkomen in jouw teksten. Doe je dat wel? Dan is de tekst minder of niet relevant voor de lezer.

Hoe kom je aan zoekwoorden?

  • Brainstormen (denk zelf na over welke zoekwoorden je op gevonden wil worden en vraag aan lezers, klanten en collega’s waar zij op zoeken)
  • Neem jouw eigen website onder de loep (schrijf alle algemene termen op die je vindt)
  • Kijk bij concurrenten (schrijf alle algemene termen op die je vindt)
  • Gebruik Google Analytics en Google Search Console om te kijken via welke zoekwoorden bezoekers op jouw website zijn gekomen.
  • Gebruik zoekwoordtools zoals Ubersuggest (gratis!)
meer-lezen-over-seo

Meer leren over SEO? Schrijf je dan in voor de SEO workshop op 23 februari! SEO expert Rutger Steenbergen vertelt je alle ins-and-outs over hoe jij SEO kunt toepassen voor jouw (zakelijke) blog!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.