Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben het thuis zitten al goed beu. Vooral nu het lekker weer is en ik normaal gesproken samen met mijn aanstaande terrasjes pak, barbecues organiseer en festivals bezoek. Maar dat iedereen veel meer thuis zit biedt ook kansen voor jou als ondernemer en/of blogger. Maak jij al gebruik van affiliate marketing? Weet je überhaupt al wat het is? En ik leg je uit waarom dít het moment is om ermee te starten.

Wat is affiliate marketing?

Bij affiliate marketing krijg jij een (kleine) commissie voor de producten en diensten die jij verkoopt voor een ander bedrijf door middel van het plaatsen van advertenties via jouw websiteapp, nieuwsbrief en sociale-mediakanalen.

Die advertenties kunnen bestaan uit banners, afbeeldingen, tekstlinkjes of een widget. De commissie is afhankelijk van het product dat je aanbiedt, en of je gebruik maakt van een affiliatenetwerk, of rechtstreeks bij de adverteerder aangesloten bent.

Voor publishers

Een publisher is degene die de affiliate link op zijn of haar website plaatst. De bezoekers van de website kunnen dan doorklikken naar de website van de adverteerder en eventueel daar het product of de dienst aanschaffen. Voor de publisher zijn een aantal dingen belangrijk:

1. Plaats niet te veel reclame op je website

Als je een website bezoekt die van onder tot boven vol staat met reclame, wat denk je dan? Voor veel mensen is té veel reclame een afknapper, en in sommige gevallen zelfs reden om je website niet meer te bezoeken. Het vinden van de juiste balans tussen advertentieruimte en ruimte voor artikelen is dan ook erg belangrijk. Een goede graadmeter hiervoor is je eigen gevoel. Wees eerlijk tegenover jezelf: zou je dit bij een ander te veel vinden? Doe het dan niet.

2. Voeg een link van waarde toe voor je lezers

Wanneer je een artikel schrijft over een boekhoudprogramma, dan is het heel natuurlijk om een affiliate link toe te voegen naar bijvoorbeeld Moneybird (en dit is dus een voorbeeld van een affiliate link). Maar schrijf je over fotografie en link je naar T-mobile (ja dit is letterlijk de eerste die ik tegenkwam), dan klikken jouw lezers waarschijnlijk minder vaak door. Ze waren immers op zoek naar informatie over fotografie, niet over telefoons/tablets/enz.

affiliate marketing

Ga je voor gemak, of meer commissie?

Als publisher kun je ervoor kiezen om je aan te sluiten bij een affiliatenetwerk, of direct bij de adverteerder. Bij een affiliatenetwerk zijn vaak meerdere adverteerders aangesloten. Het netwerk zorgt dan voor het technische stukje dat nodig is om de links te tracken en houdt alle informatie bij. Voor jou makkelijk, want je hoeft niet steeds naar verschillende adverteerders toe om daar linkjes aan te maken én je zit sneller aan de uitbetalingsdrempel. Dat is het minimum bedrag dat je verdiend moet hebben om betaald te worden.

Het nadeel van zo’n affiliatenetwerk is dat zij het ook niet voor niets doen. Je mag je vaak wel gratis inschrijven, maar betaalt een percentage over de commissie die je verdient. Sluit je je dus direct aan bij de adverteerder, krijg je een hogere commissie, maar een affiliatenetwerk geeft meer gemak.

We schreven eerder over de verschillende netwerken die er zijn. Lees het hier.

Voor adverteerders

Verkoop jij een product of dienst en wil jij publishers inschakelen om hen dat voor je te laten doen? Dat kan natuurlijk ook. Denk daarbij aan een aantal voorwaarden. Bijvoorbeeld hoe lang een cookie geldig blijft (gemiddeld 30 dagen). Dat betekent dat als de bezoeker die een affiliate link heeft aangeklikt binnen 30 dagen terugkomt en alsnog een aankoop doet, de publisher hier een commissie voor ontvangt. Maar ook aan hoeveel procent commissie je wilt geven en of je loyale affiliates extra wilt belonen.

Ook hier geldt dat je het programma zelf op kunt zetten, of dit via een affilatenetwerk kan doen. Voordeel van een affiliatenetwerk is dat zij veel publishers hebben, en al het technische werk achter de links verzorgen. Het nadeel is dat je als adverteerder vaak een groot bedrag moet betalen om lid te worden van het netwerk. Doe je het zelf, dan moet je een oplossing zien te vinden voor het technische stuk en alle administratie goed bijhouden.

Vanaf wanneer is het interessant?

Is het als publisher nodig om al duizenden bezoekers per maand te hebben? En moet je als adverteerder veel geld investeren om met affiliate te starten? Oftewel: voor wie is affiliate marketing nou eigenlijk interessant?

Publishers

Als publisher hoef je geen duizenden bezoekers per maand te hebben. Maar er geldt natuurlijk wel dat hoe meer bezoekers je hebt, hoe meer je kunt verdienen. Heb je nog niet zoveel bezoekers? Zorg er dan extra goed voor de je content bij je bezoekers past en link naar producten of diensten waar zij wat aan hebben. Blijf steeds denken: ‘What’s in it for them?’.

Adverteerders

Starten met affiliate lijkt misschien iets wat als klein bedrijf veel te duur is. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Denk je erover om je aan te sluiten bij een affiliatenetwerk? Bereken dan hoeveel producten je moet verkopen om je investering om lid te worden van dat netwerk terug te verdienen. Bekijk daarna hoeveel deelnemers er bij dit netwerk aangesloten zijn. Op die manier kun je een redelijke inschatting maken over of het de investering waard is. Ben je op zoek naar een andere optie, dan kun je je verdiepen in de mogelijkheden die er zijn. Zo kun je misschien een plugin installeren die je helpt. Of je verdiepen in influencer marketing.

Waarom nu starten?

Waarom dit het pérfecte moment is om te starten met affiliate marketing? Omdat iedereen thuis zit en bijna de hele dag online is. Adverteren op Facebook is op het moment erg goedkoop, maar tegelijkertijd doet iedereen dat. Als jij gebruik maakt van affiliate kun je jouw product of dienst door verschillende publishers laten plaatsen, met als gevolg meer kans op verkoop. En laten we dat op dit moment nou net allemaal kunnen gebruiken.

Meer leren over affiliate voor jouw bedrijf? Doe mee met het membership!


0 reacties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.