Visuele branding: 5 tips voor een perfect samenhangende Instagram feed
Blogs voor bloggers,  Branding voor bloggers

Visuele branding: 5 tips voor een perfect samenhangende Instagram feed

De vorige keer heb ik uitgelegd waarom branding voor jouw blog belangrijk is, deze keer wil ik hét social media kanaal voor bloggers onder de loep nemen: Instagram.

Instagram is hét go-to kanaal waarmee je jouw blog kan promoten. Als je het goed aanpakt kun je veel mensen bereiken en zelfs samenwerkingspartners. Ondanks dat je caption — jouw verhaal onder de foto of video — belangrijk is, is het voornamelijk een visueel platform. Je wilt de Instagrammer allereerst binnenhalen met jouw visuele verhaal.

Maar hoe doe je dat? Met een unieke look die zorgt voor een samenhangende Instagram feed. 

Instagram voor je blog promotie

De content die je post op jouw Instagram komt altijd vanuit het grotere plaatje, namelijk jouw branding. Waarom blog je, waarover blog je en wie wil je aanspreken? Zo maak je jouw feed herkenbaar voor jouw lezers maar hou je jouw content ook consistent. De lezers komen voor een bepaalde reden op jouw blog en verwacht dit ook op Instagram terug te zien.

Zoals ik hierboven al aangaf is Instagram de tool om jouw blog te promoten. Je moet het zien als een extensie van je blog: waar die ophoud gaat jouw Instagram verder. Post inspirerende, waardevolle (visuele) content die aansluit op waarover jij blogt. Je kunt ervoor kiezen om simpelweg content van jouw blog te delen op Instagram, maar denk hier goed over na. Want, waarom zouden mensen dan nog jouw blog bezoeken? 

Probeer je grams ook te zien als een extensie van jouw blog content: wat kan ik posten wat wel aansluit op mijn blog content maar verder gaat waar de post stopt? Mocht je niet de tijd hebben om aparte content te creëren, kies dan video’s en foto’s die je over hebt van de content op je blog.

Visuele branding: 5 tips voor een perfecte samenhangende Instagram feed - Blog Bosses - Fiona Gobbo van Fiona Gobbo Creative legt uit hoe je een samenhangende Instagram feed creëert
Visuele branding: 5 tips voor een perfect samenhangende Instagram feed

Visueel thema

Je weet waarom je blogt, wat jouw niche is en wie je wilt bereiken. Hieruit kun je visuele thema’s kiezen. Blog je bijvoorbeeld over tweedehandskleding dan kunnen jouw visuele thema’s als volgt eruit zien:

  • Hotspots (winkels waar jij graag winkelt)
  • Impact (waarom je het belangrijk vind om tweedehandskleding te shoppen)
  • De pareltjes (kledingstukken met een verhaal of die eruit springen)

Voor een solo reisblogger kun je bijvoorbeeld met de volgende thema’s werken:

  • Alleen op reis (de ups & downs van het alleen reizen)
  • Reisgrams (mooie plaatsen die je bezoekt)
  • Dankbaarheid (de nieuwe mensen die je ontmoet, lessen die je van hen leert)

Kies maximaal drie thema’s waarover je wilt gaan posten. Door te kiezen voor bepaalde thema’s kader je af waarover je post en weten volgers altijd waar zij aan toe zijn. Het zorgt ook voor een samenhangend geheel, ondanks dat je grams er anders uitzien. En hoe meer jouw Instagram feed samenhangend is, hoe eerder volgers jouw content herkennen in hun feed.

Visuele omschrijving

Nu je visuele thema’s hebt wil je gaan omschrijven hoe die er inhoudelijk uit gaan zien. Denk aan elementen die je terug wil laten komen maar ook hoe het plaatje eruit komt te zien. Kies je voor lichte fotografie? Of juist donker? Wil je wel fotografie inzetten of ga je voor graphics? Welk gevoel moet een post overbrengen? 

Omschrijf waaraan de content moet voldoen om gepost te worden. Door voor jezelf duidelijk voor ogen te hebben hoe jij wilt dat jouw feed eruit komt te zien kun je ook de juiste content keuzes maken. 

Visuele branding: 5 tips voor een perfecte samenhangende Instagram feed - Blog Bosses - Fiona Gobbo van Fiona Gobbo Creative legt uit hoe je een samenhangende Instagram feed creëert
Visuele branding: 5 tips voor een perfect samenhangende Instagram feed

Kies een filter & kleur

Een vaste filter of kleur kiezen gaat je al een heel stuk op weg helpen om een samenhangende Instagram feed te creëren. Door je grams allemaal op dezelfde manier te bewerken krijg je al snel een gevoel van cohesie. Gebruik een app als VSCO of Lightroom om je grams te bewerken en kopieer de instellingen wanneer je een nieuwe gram gaat bewerken. 

Je kunt er ook voor kiezen om altijd een bepaalde kleur terug te laten komen in elke foto. Op een gegeven moment wordt dit een element waaraan jouw volgers je grams meteen herkennen.

Instagram planner

Maar hoe weet je dat een gram nu echt samenhangt met de rest van je feed? Gebruik een Instagram planner zoals de Planoly app die een voorvertoning weergeeft van de post in jouw huidige feed. Zo kun je gelijk checken hoe een gram eruit gaat zien als je hem post.

30 dagen Instagram challenge

Ben je er klaar voor om jouw Instagram om te gooien en te gaan voor een samenhangende Instagram feed die opvalt bij jouw volgers? Start dan met de 30 dagen Instagram challenge die gericht is om jou als dé blogger in jouw niche neer te zetten. Of gebruik de printable als inspiratie op de dagen dat je even niet weet wat je moet posten. Succes!

——————

Branding-voor-bloggers-Fiona-Gobbo-Creative

Hi BlogBosses! Ik ben Fiona Gobbo en ik ben brand stylist en social media strateeg onder de merknaam Fiona Gobbo Creative. Ik creëer huisstijlen, social media strategieën en starterslogo’s voor luxe merken en bloggers. Naast mijn bedrijf blog ik ook onder The Chic Italian — een style  en carrière blog waar persoonlijke stijl voorop staat.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.