De homepage, het is de hoofdpagina van je website. Vrijwel iedere bezoeker bezoekt een keer de homepage tijdens zijn bezoek aan je site. Het is de pagina die in een oogopslag duidelijk moet maken waar jouw website over gaat. Nu wil je natuurlijk dat deze pagina er goed uitziet én effectief is. Ik leg je uit welke zaken een homepage sowieso moet bevatten om indruk te maken op jouw bezoeker. 

1. Creëer herkenbaarheid 

Uiteraard moet de uitstraling van de homepage aansluiten bij de rest van de website. Hierdoor ontstaat er een herkenbaar geheel. Zorg daarom dat je logo zichtbaar is en dat je dezelfde kleuren gebruikt als op de rest van de site.

Ook het menu, welke vaak bovenaan in beeld zichtbaar is, is belangrijk. Dit is een duidelijke navigatie tool om je hele website te kunnen bekijken.

Daarnaast bevat de homepage, net als veel andere pagina’s op je website een footer. Hierin kun je extra informatie kwijt welke je op meerdere pagina’s exact hetzelfde terug kunt laten komen. Je kunt hier bijvoorbeeld je contactgegevens en een submenu kwijt om de bezoeker verder op weg te helpen. 

2. Laat direct zien waar jij voor staat

De homepage kun je zien als een samenvatting van je website. Hierop wil je duidelijk maken wie je bent en wat je doet. Zorg daarom dat dit direct helder is boven de fold. Dit is het bovenste gedeelte wat je direct ziet zonder te scrollen.

Hier plaats je de USP’s (unique selling points) van jouw bedrijf. De bezoeker ziet zo in een oogopslag waarin jij je onderscheid van de concurrent. Ben je bijvoorbeeld coach, maar werk je op een persoonlijke manier? Of werk je buiten met je cliënten? Zet dit erbij als USP’s.

Daarnaast probeer je hier kort en bondig te vertellen wat je doet en voor wie je er bent. Probeer hier ook gelijk een actie te ontlokken door een button te plaatsen om iemand iets te laten aanvragen of direct contact op te laten nemen. Dit noemen we ook wel een call to action. 

3. De call to action 

Om er nog even op terug te komen, de call to action is mega belangrijk om je homepage ook effectief te maken. Deze pagina wordt super vaak gezien door bezoekers, dus hier moet je gebruik van maken.

Naast boven de fold een button te plaatsen kun je ook wat lager op je pagina nog een blok verwerken, waarin je meer uitleg geeft over bijvoorbeeld je weggever en waarom men deze moet aanvragen of waarom men contact met je kan opnemen. Vraag ook daadwerkelijk om het doen van de actie in de vorm van ‘vraag nu direct aan.’

Geef op de homepage de mogelijkheid om gemakkelijk contact op te nemen. Dit kan door bijvoorbeeld een ‘bel mij terug’ formulier of een contactformulier, maar ook simpel door een linkje naar je contactpagina te plaatsen. 

Al aan deze call to actions gedacht?

  • Bel mij terug
  • Neem contact op
  • Koop nu
  • Meer informatie
  • Bekijk meer
  • Koop deze deal
  • Lees meer
  • Offerte aanvragen

4. Vertrouwen uitstralen 

Voordat een bezoeker overgaat tot het doen van actie is het noodzakelijk vertrouwen te wekken. Vertrouwen in dat jij bent wie je zegt dat je bent en dat jij diegene daadwerkelijk met het probleem kan helpen.

Recensies zijn hier een goede manier voor. Voeg een onderdeel toe aan je homepage waarin je een aantal klanten aan het woord laat.

Plaats hierbij ook de naam van de persoon die de recensie heeft geschreven en de bedrijfsnaam. Mocht het mogelijk zijn hier een foto bij te plaatsen is dat natuurlijk een mooie toevoeging. Zo geef je nieuwe bezoekers meer inzicht in de ervaringen van anderen die al met jou samen hebben gewerkt.

Een kleine note daarbij, vraag je klanten deze recensie ook gelijk op Google, LinkedIn of Facebook te plaatsen, zo straal je ook via die kanalen vertrouwen en professionaliteit uit. 

Nog een laatste maar belangrijke tip: check ook hoe de pagina er op mobiel uitziet! Het is toch zonde als je een hele mooie homepage hebt gemaakt voor op een desktop, maar deze er op mobiel helemaal niet meer uitziet zoals je voor ogen had. 

Marketing specialist Erika de Ridder 

Als eigenaresse van FAB.marketing helpt Erika de Ridder onderneemsters marketing op juiste wijze toe te passen binnen hun bedrijf. Haar enthousiasme is aanstekelijk. Door middel van E-books, een persoonlijke strategiemiddag of een langdurig coachingstraject helpt ze onderneemsters met online zichtbaarbaarheid en het aantrekken van relevante leads.


0 reacties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.