fbpx

Wat is een barterdeal? 3 voorbeelden!

Gepubliceerd door BlogBosses op

Elke blogger krijgt ermee te maken. Het verzoek om een barterdeal aan te gaan. Aan de hand van drie voorbeelden laten we zien wat een barterdeal is en hoe beide partijen ervan profiteren (mits goed uitgevoerd).

Wat is een barterdeal?

Een barterdeal is eigenlijk niets meer dan een ruildienst. Mensen doen dit al eeuwen, maar toch heeft het een andere vorm gekregen. In De Gouden Eeuw ruilden we onder andere zijde voor goud en koper.

Anno 2020 gaat zo’n ruildienst toch net even anders. Online ruildiensten zijn populair. En er zijn vormen van ruilen die je misschien nog niet tegen bent gekomen. Of er niet bij stilstond dat het om een barterdeal ging. Voor bloggers is het in ieder geval gebruikelijk om een ruildienst aan te gaan met een bedrijf. Vroeg of laat krijg je ermee te maken.

1. Product in ruil voor een blogpost

De meest gebruikelijke vorm is wanneer je als blogger een product toegestuurd krijgt in ruil voor een blogpost. De producten worden vaak gekoppeld aan de DA en PA van jouw website. Daarmee bepalen marketeers welke waarde een blogpost op jouw website heeft en daarmee de link die ze ervoor terugkrijgen.

Bloggers zijn steeds slimmer geworden, waardoor ze zelf ook beter de waarde in schatten van blogposts. Je hebt als blogger namelijk vaak een eigen, betrokken publiek. Deze nemen sneller dingen aan dan wanneer het bedrijf zelf over een product of dienst publiceert.

Maar worden bloggers wel naar waarde geschat? Dat is waar veel bedrijven nog de mist in gaan. Ze bieden bloggers een heel goedkoop product in ruil voor een artikel. Natuurlijk is het fijn als je iets krijgt wat je nodig hebt of graag wilt, maar wij vinden het meer dan redelijk als je ook naar ratio wordt ‘betaald’.

Zorg er dus voor dat je alleen maar ruildiensten aanneemt die je ook echt wat opleveren. Anders is het zonde van je tijd en energie. Je kan bijvoorbeeld ook afspreken dat je naast het product ook een nog een deel uitbetaald wordt in geld of een tegoedbon.

2. Gastblog in ruil voor een link

We hebben ook weleens een verzoek gekregen van een marketingbureau om een inspirerende gastblog op onze site te zetten. Zij leverden deze dan zelf aan. In dat geval hebben beide partijen iets aan de barterdeal. De blogger hoeft minder tijd te besteden aan het schrijven van waardevolle content en het bedrijf krijgt er een link voor terug.

Wij zijn zelf overigens geen fan van deze constructie. Omdat we liever samenwerken met gastbloggers die langere tijd blogposts aanleveren. Zo bouw je samen iets op.

Wanneer wel? Wanneer je achter het bedrijf staat dat de content aanlevert, de aangeleverde informatie bij jouw doelgroep past en het je ook wat oplevert. Wij vragen hier vaak nog een extra fee voor, om de post op onze website te mogen publiceren.

3. Dienst voor dienst

In het verleden heb wij regelmatig met fotografen samengewerkt in ruil voor een van onze diensten. In ruil voor een fotoshoot en foto’s hielpen wij bijvoorbeeld bij het maken van een marketing strategie, schreven we blogposts of gaven we andere contenttips.

Om deze ruildienst te realiseren, hadden we zelf een oproep gedaan op Facebook. Met als insteek dat de waarde van onze diensten gelijk zouden zijn aan de diensten van de fotograaf. Het is natuurlijk altijd even aftasten of het daadwerkelijk dezelfde waarde heeft. Zolang allebei de partijen tevreden zijn na afloop van de samenwerking, dan zit je goed.

Welke soort barterdeal heeft jouw voorkeur?

Anne en Evelyne BlogBosses

Team BlogBosses

Samen hebben ze meer dan 13 jaar blogervaring: Anne en Evelyne. Dat zorgde ervoor dat zij in 2018 samen BlogBosses startten. Met als doel ondernemers te helpen bij het leren bloggen als een baas. Dat doen ze door het geven van online cursussen en workshops. Binnenkort starten ze samen een online Academy voor ondernemers.


0 reacties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.