Wat is een meta-description en wat zet je er in?

Gepubliceerd door BlogBosses op

Wat is een meta-description en wat zet je er in?

Vorige keer hebben we je verteld wat SEO precies betekent en waarom het zo belangrijk is. SEO bestaat uit heel veel verschillende onderdelen, zoals bijvoorbeeld de meta-description. Wat dat precies is, wat je ermee kunt doen en waarom het zo belangrijk is lees je in dit artikel. Ook vind je hier tips om een goede meta-description te maken.

Wat is een meta-description?

Wanneer je in Google zoekt, zie je bij de resultaten een titel, url en een korte omschrijving. De meta-description, of meta-omschrijving is een korte omschrijving en deze kun je zelf bedenken. Deze omschrijving is van belang, omdat het je potentiële lezers meer inzicht geeft over wat zij aan informatie kunnen vinden op jouw pagina. Geef je geen korte omschrijving op? Dan kopieert Google een stukje van de tekst van de pagina waar het naar toe linkt.

Waarom is deze belangrijk?

Een belangrijk stukje informatie dus, ook al telt de meta-omschrijving tegenwoordig niet meer mee voor je vindbaarheid. Vroeger was dat wel zo, maar tegenwoordig kijkt Google naar andere onderdelen. Dat doet echter niet af aan het belang van de meta-description, omdat deze wel lezers naar jouw website kan trekken. Stel je een aantrekkelijke tekst in, dan is de kans groter dat er op jouw link geklikt wordt! En hoe meer lezers doorklikken naar jouw website, hoe hoger je weer komt te staan.

Lees hier wat SEO is!

Wat zet je in een meta-omschrijving?

Ja leuk, zo’n omschrijving. Maar waar vul je dat dan in? Dat wordt toch automatisch overgenomen? Het klopt dat Google automatisch een stukje tekst pakt van jouw pagina als je niet hebt aangegeven wat er in je meta-description moet staan. Beter is het om zelf een stukje tekst te schrijven, zodat je in een paar zinnen duidelijk kunt maken waar jouw pagina over gaat.

Als we voor deze pagina geen meta-description in zouden stellen, dan zou Google dus de eerste paar zinnen van deze pagina overnemen. Bij ons zou dat in dit geval het volgende worden:

Vorige keer hebben we je verteld wat SEO precies betekent en waarom het zo belangrijk is. SEO bestaat uit heel veel verschillende onderdelen, zoals bijvoor…

Zo’n meta-omschrijving is helemaal niet aantrekkelijk om op te klikken. Want buiten het afgebroken woord (‘bijvoorbeeld’) staat er nu nog niets over de meta-description in de omschrijving. En dat is waar deze hele pagina over gaat! Je kunt je voorstellen dat iemand die op zoek is naar informatie over meta-omschrijvingen dan niet doorklikt naar onze pagina. Dus wij gebruiken de Yoast plugin om de meta-omschrijving naar onze wens in te vullen.

De lengte van een meta-omschrijving

Een omschrijving is ongeveer twee zinnen lang. Je moet dus écht in een paar woorden kunnen vertellen waar jouw pagina over gaat. Google speelt af en toe met de lengte van de meta-omschrijving. Zo kon je kort geleden ineens ongeveer vier zinnen aan tekst kwijt, maar is dat nu toch weer terug geschroefd naar 2 zinnen. Houd rekening met ongeveer 150 tekens en je zit goed.

Een voorbeeld van een meta-omschrijving met de juiste lengte is de volgende:

Wat is een meta-description, wat doe je ermee en waarom is het zo belangrijk voor je SEO? Wij vertellen het je en geven je meteen een paar tips!

Keywords toevoegen

Bij het schrijven van een pagina, artikel of blog is het belangrijk om in gedachten te houden waar je straks op gevonden wilt worden. Als je schrijft over honden wil je niet gevonden worden op het keyword ‘katten’. Het door jou gekozen keyword, of de gekozen keywords, kun je het beste ook verwerken in je meta-description.

Let wel op dat je geen gebruik maakt van ‘keyword-stuffing’, dat is het plaatsen van zo veel mogelijk varianten van jouw keyword op je pagina of in je omschrijving. Wanneer je dit doet loop je kans gestraft te worden door Google, omdat het niet gebruikersvriendelijk is. Google heeft gebruikersvriendelijkheid hoog in het vaandel, net als kwalitatief goede content waar de lezer echt wat aan heeft.

Meta-description en social media

De omschrijving wordt niet alleen gebruikt door zoekmachines zoals Google. Ook social media maakt hier gebruik van. Deel je een link op Facebook, Twitter of een ander social media platform dan laat deze automatisch de meta-omschrijving zien die je hebt opgegeven.

Wil je dat de omschrijving op social media anders is dan in de zoekmachines? Ook dit kun je aanpassen met de plugin van Yoast! Ideaal dus.


2 reacties

aneta · december 18, 2018 op 8:43 am

Zelf heb ik altijd best wat moeite met de meta-omschrijving, omdat je echt in een paar woorden hetgeen moet beschrijven waar je tekst over gaat. Ook het gebruiken van de key words. Als je een key word hebt van 3 of 4 woorden, is het dan de bedoeling dat je deze woorden achter elkaar plakt of mogen ze ook verdeeld worden in die twee zinnen? Zelf merk ik dat wanneer je de laatste optie doet, Yoast de keywords dan niet vindt. Hebben jullie hier enige ervaring mee? Ik lees graag jullie tips Liefs Aneta

    BlogBosses · december 18, 2018 op 9:41 am

    In de meta-omschrijving is het wel aan te raden om je keywords in 1 zin te plaatsen, voor de zekerheid. Wanneer je kijkt naar de rest van de tekst mogen ze wel verdeeld worden over meerdere zinnen, omdat Google slim genoeg is om te herkennen dat de tekst dan over de gekozen keywords gaat. Yoast heeft hier iets meer moeite mee, maar in de premium variant heb je de mogelijkheid om synoniemen aan te geven. Hier kun je dan de losse keywords tussen zetten en dan herkent Yoast ook dat het om die keywords gaat. Dus in het kort: in de meta-omschrijving graag je keywords in 1 zin, in de rest van de tekst mag je ze verdelen over meerdere zinnen. Veel succes!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.