De administratie van je eigen bedrijf doen?

administratie

Als je je eigen bedrijf opricht zijn er een hoop dingen waar je aan moet denken. Je kunt er voor kiezen om alles zelf te doen, maar je kunt er ook voor kiezen om bepaalde dingen uit te besteden. Een groot onderdeel van het hebben van een eigen bedrijf is bijvoorbeeld bedrijfsadministratie. Er is natuurlijke de mogelijkheid om dit uit te besteden aan een administratiekantoor. Scheelt je weer een hele hoop tijd, waardoor je tijd hebt voor andere dingen. Maar wist je dat je met een basiskennis boekhouden zelf ook een heel eind komt met de administratie. Dit is wel alleen mogelijk indien het gaat om een kleine onderneming of een zzp’er. Bij grote organisaties is het verplicht een goedgekeurde accountantsverklaring toe te voegen bij de jaarrekening.

Wat houdt de administratie in?

De administratie is een vrij breed begrip. Bij administratie moet je denken aan facturen, contracten, bankafschriften, agenda’s, verslagen van vergaderingen een nog veel meer. Door het doen van de administratie ben je op de hoogte van de financiële toestand van je bedrijf. Je hebt de administratie tevens ook nodig voor het doen van belasting aangifte. Zorg er dus voor dat je dit goed bijhoudt, zo hoef je niet op het laatste moment de administratie te doen over een heel jaar. Mocht je nou eigenaar zijn van een klein bedrijf, dan is het zeker mogelijk om zelf je administratie te doen. Je kunt de administratie zowel digitaal als schriftelijk doen. Als je er voor kiest alles op papier te doen, zorg dan dat je ordelijk te werk gaat. Dit scheelt je namelijk een hoop tijd mocht je iets terug willen zoeken. Het wordt aangeraden om verschillende mappen te maken voor de verschillende administratieve stukken. Je kan het bijvoorbeeld op de volgende manier indelen: een boekhoudkundig grootboek met alle financiele gegevens over inkomsten en uitgaven van het bedrijf, de administratie over facturatie, een overzicht van de inkoop en verkoop van producten, de personeelsadministratie indien van toepassing en de voorraadadministratie. Zo weet je alles direct terug te vinden.

Let er wel op dat je administratie aan een aantal eisen moet voldoen voordat je het opstuurt naar de belastingdienst. De volgende onderdelen moet je verplicht bij voegen: de urenregistratie, facturen, bankafschriften, reiskosten, rittenadministratie en overige (kassa)bonnen. De volgende onderdelen moet je 7 jaar lang bewaren: het grootboek, debiteuren- en crediteurenadministratie, voorraadadministratie, in- en verkoopadministratie, bankafschriften, agenda’s en de loonadministratie.

Zelf leren je administratie te doen

Als je je niet thuis voelt in het boekhouden maar toch wel graag zelf de administratie doet, zijn er genoeg cursussens op opledingen die je kunt volgen. Hierin word je in een korte periode getraind tot het doen van de administratie. Veel opleidingen kun je gewoon thuis volgen in je eigen tempo. Je bespaart hierdoor de kosten die je gemaakt zou hebben aan de uitbesteding van de boekhouding. Daarbovenop leer je een handige vaardigheid die altijd van pas kan komen. Het is een tijdrovende bezigheid. Bedenk dus ook goed waar je prioriteiten liggen. Er zijn een hoop fiscale zaken waar je je in moet verdiepen wil je een juiste belastingaangifte kunnen doen. Startende ondernemers krijgen te maken verschillende aftrekposten en reserves. Een boekhouder kent al deze regels uit zijn hoofd. Bereid je dus wel voor op intensieve training in het doen van je eigen administratie.

Reacties zijn uitgeschakeld.