Bij het huren van een pand komt er veel kijken als huurder. Het is belangrijk dat er goede afspraken worden gemaakt en vastgelegd. Op deze manier heb je altijd iets op schrift staan om op terug te vallen. Allereerst is het belangrijk om vast te stellen wat de huurtermijn zal zijn. Bij winkelruimte hoort de overeenkomst in beginsel 2 jaar te zijn of 5 jaar. Het tussentijds opzeggen als huurder is dan ook een vrijwel onmogelijke taak. Bij een koopovereenkomst over kantoorruimte is het echter een ander verhaal. Het termijn van de huurovereenkomst kan namelijk zelf worden bepaald. Maak hier dan ook duidelijke afspraken over in het huurcontract zodat hier geen misverstanden over ontstaan.
Huurprijs
De prijs van het pand is uiteraard ook een belangrijk onderdeel van de huurovereenkomst. Doe onderzoek wat de gemiddelde prijs is voor het huren van een pand in die omgeving. Kijk hierbij naar de ligging en naar het oppervlakte. Denk hierbij aan de maandelijkse lasten, de eventuele prijsstijging en de datum van betaling. Ook de onderhoud van het pand is belangrijk. Wie draait er op voor reparaties? Doorgaans komen kleine reparaties in rekening van de huurder en de grotere reparaties aan de verhuurder. Mocht de verhuurder hiervan willen afwijken, is het belangrijk dit contractueel vast te leggen.
Voor het in gebruik nemen van het pand, is het aan te raden even een rondje te lopen om te kijken wat de huidige omstandigheden zijn van het pand. Let hierbij voornamelijk op gebreken. Zo kan er achteraf nooit met de vinger worden gewezen indien er wordt gestuit op een gebrek. Neem foto’s en laat desnoods een rapport opstellen. Op die manier kun je jezelf goed indekken tegen mogelijke beschuldigingen bij het eindigen van het huurcontract.
Verzekeringen afsluiten
Ook bij het huren van een woonhuis zijn er wat aspecten waarop gelet moet worden. Zo zijn de meeste huurders contractueel verplicht een brandverzekering af te sluiten. In dat geval betaal je een vast bedrag aan de verhuurder die dan weer een verzekering afsluit voor de woning. De verhuurder zal dan ook niet komen aankloppen bij schade. Je kunt een brandverzekering vergelijken via verschillende platforms. De prijs kan afhangen van verschillende risico brengende factoren in jouw huis. De brandverzekeringen huurder zijn echter niet wettelijk verplicht in Nederland. Let hierbij dus goed op wat er in de huurovereenkomst vermeld staat. Het is wel raadzaam om je inboedel te verzekeren. Mocht er schade ontstaat wegens lekkage of brand, kan de financiële schade groot zijn. Ook dit is niet verplicht in Nederland, maar dus wel aan te raden.
Let ook op de eventuele bijkomende kosten. Denk hierbij aan servicekosten of kosten voor gas licht en water. Maak hier van tevoren afspraken over en ga hier eventueel over in onderhandeling. Servicekosten kun je op verschillende manieren betalen. Je kunt vooraf een vast bedrag betalen, of je kunt achteraf betalen voor de gemaakte kosten. Uiteraard ben je als huurder hiermee een stuk goedkoper uit. Dit kost wel weer extra tijd in het bijhouden van de administratie. Het betalen van de servicekosten kan in één keer gebeuren, of gespreid in termijnen. Hierover kun je dus afspraken maken met je verhuurder.